När det inte finns på kartan att plugga vidare – nytt projekt inom breddad rekrytering

En nyckel till det positiva gensvaret med de här skolbesöken är att studenterna tar avstamp i elevernas frågeställningar - inte vad vuxenvärlden tror att eleverna tycker är viktigt.
En nyckel till det positiva gensvaret från de här skolbesöken är att studenterna tar avstamp i elevernas frågeställningar - inte vad vuxenvärlden tror att eleverna tycker är viktigt.

Förra året tog Mohammed Taha, högskoleingenjörsstudent vid LTH, initiativ till att göra något som han själv saknade när han gick på Örtagårdsskolan i Malmöstadsdelen Rosengård: att få träffa en student med samma bakgrund som han själ

– Universiteten skulle förhållandevis enkelt få fler sökanden från studieovana familjer på det här sättet. Flera elever tänker inte på högre studier som ett alternativ, helt enkelt eftersom de saknar förebilder, säger Mohammed Taha.

Okunskap ligger också i vägen.

– Flera vet exempelvis inte att man gratis får en utbildning som motsvarar ett värde på en halv miljon kronor, säger han.

I projektet besöker han och andra studenter med liknande bakgrund åttondeklasser i skolor i Malmö där föräldrarnas utbildningsnivå är låg. Initiativet har fått namnet ”skapa din framtid” och finansieras numera av LTH som en del i universitetets uppdrag inom breddad rekrytering.

– Besöken har uppskattats av elever och lärare och målet är att fler städer ska haka på, däribland Kristianstad där det finns flera invandrartäta stadsdelar.

Dessutom har de skolklasser som Mohammed Taha och hans studiekamrater besökt i Malmö bett om återbesök. Många elever får ju frågor som ligger och gror och behöver uppföljning. En förutsättning för det positiva gensvaret är enligt Mohammed Taha ett starkt ungdomsfokus där man utgår från elevernas intresse, inte vad ”vuxenvärlden” tycker är viktigt att förmedla.

– Ja, då hade detta aldrig fungerat tror jag. För att skapa förtroende är det jätteviktigt att man förstår ungdomarnas vardag och referensramar, säger Mohammed Taha.

Hittills har det blivit ett knappt tjugotal klassbesök i sju Malmöskolor. Ett besök brukar inledas med en introduktion varpå det blir en halvtimmes diskussion i smågrupper med möjlighet att ställa lite mer personliga frågor.

– Kombinationen av föreläsning och gruppdiskussioner fungerar bra. Då vågar eleverna ställa frågor och berätta om sina egna drömmar. Vi vill visa att det inte är så svårt och krångligt att läsa vidare som man kanske har föreställt sig.