Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Ny studie: ”Kommunikativ kompetens viktigare än kulturkompetens”

För några år sedan kunde man läsa i tidningarna om hur ungdomar kastade sten på räddningstjänsten när de skulle göra insatser i Rosengård i Malmö. Räddningsarbetarna stod handfallna. Vad var det egentligen som hände? Räddningstjänst Syd bestämde sig för att ta tag i situationen och idag ser bilden helt annorlunda ut. Susanna Magnusson, forskare inom strategisk kommunikation, har studerat vad det var som fick situationen att vända.
I ett samhälle som präglas av kulturell mångfald och där förtroendefrågor blir allt viktigare uppstår nya krav och dilemman för organisationers kommunikation. Flera år av sociala oroligheter och konflikter mellan räddningstjänsten och stenkastande ungdomar i Rosengård kulminerade 2008-2009 i samband med avhysningen av en källarmoské. Räddningstjänst Syd insåg att något radikalt måste göras för att återvinna ungdomarnas förtroende och för att de skulle kunna utföra sitt jobb på ett bra sätt. På bara några år lyckades man göra stora förändringar i en organisation som allmänt ansågs vara ganska förändringsobenägen. En av de viktigaste åtgärderna var, enligt Susanna Magnusson, att man anställde brand- och säkerhetsvärdar för att förbättra kommunikationen med ungdomarna och andra boende i Rosengård. Värdarna, som samtliga hade någon form av invandrarbakgrund, gjorde mycket fotarbete genom att knacka dörr och besöka förortens skolor. I sin forskning har Susanna Magnusson gjort fältarbete i form av observationer, studiebesök och intervjuer för att förstå vad som varit framgångfaktorn i värdarnas kommunikation: - Tvärtemot vad många tror så är inte värdarnas invandrarbakgrund avgörande, säger hon och varnar för förenklade kulturella resonemang som pekar mer på olikheter än likheter mellan människor. Tror man att endast invandrarbakgrunden är avgörande i kommunikationen finns en risk för att man förstärker stereotyper om andra grupper istället för tvärtom. Istället pekar hon på kommunikativ skicklighet, välvilja, flexibilitet och en bred syn på sitt uppdrag. Det vill säga social kompetens snarare än mångkulturell kompetens. Susanna Magnusson förvånades över brand- och säkerhetsvärdarnas förmåga att skapa förtroende genom att hitta gemensamma samtalsämnen. Det kunde handla om att de talade samma språk, men lika gärna om att de exempelvis hade barn i samma ålder. Idag har tjänsterna som brand- och säkerhetsvärdar permanentats och poliser, brandmän och räddningsarbetare från hela landet gör studiebesök för att lära av Malmös räddningstjänst.

Kategorier

Kontakt

Mer information: Susanna Magnusson disputerar den 16 januari med avhandlingen Att säkerställa att vi är välkomna. Om organisationers strategiska kommunikation och förtroendeskapande arbete i det mångkulturella samhället. Hon nås på susanna [dot] magnusson [at] isk [dot] lu [dot] se eller 0732-03 46 54

Intresserad av forskning och samhälle? Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 4800 forskare.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen