Nya studentbostäder invigda

Studentboende Ole Römers väg
Det första huset av fem står nu klart på Ole Römers väg. Foto: Jonas Andersson

På onsdagen invigdes den första etappen av Lunds universitets bostäder på Ole Römers väg. Det är det första huset av fem som nu är på plats. Totalt kommer det att bli 200 nya studentlägenheter.

Det är första gången som temporära studentbostäder byggs i Lund, något som har blivit möjligt tack vare universitetets kamp för att få blockförhyra bostäder. Den nuvarande lösningen har blivit möjlig genom att Akademiska Hus arrenderar mark till Prime Living AB, som i sin tur hyr ut bostäderna till universitetet.

För rektor Per Eriksson var det en stor dag. Ända sedan han tillträdde 2009 har han jobbat hårt för att få till fler studentbostäder i Lund.

– Jag är väldigt glad för detta. Det är ett stort problem att hitta bostäder, säger han och framhåller att möjligheten att få en bostad är avgörande för att få hit alla sorters studenter, inte bara de som har tur eller som har välbärgade föräldrar som kan köpa en bostad.

Att det behövs fler studentbostäder i Lund är ett gammalt problem. Per Eriksson berättar att tidigare har olika aktörer – universitetet, kommunen, studentorganisationer och bostadsbolag – bara varit eniga om en sak: att det är någon annans fel.

– Men så bestämde vi oss för att ändra inställning och säga att det är Lunds universitets ansvar att se till att det finns boende för våra studenter. Vi fick regeringen att genomföra en regeländring och vi har ett mycket gott samarbete med Lunds kommun. Detta är ett bra första steg på vägen och en fin julklapp till alla studenter, säger Per Eriksson.

Bostäderna som nu byggs består av rum på 23 kvm med eget kök, helkalklat badrum och egen balkong. Hyran kommer att ligga på runt 4 500 kronor i månaden, inklusive möbler, el och internet.

Sedan ett tillfälligt bygglov beviljats (max 5+5 år) har allting gått fort. Bostäderna byggs på plats av Modular Living och består av moduler som Prime Living låter byggas helt klara i Kanton i Kina. Efter att de forslats i containrar på båt monteras de ihop och möbleras på plats. En del fasadarbete, montering av balkonger och invändigt arbete görs, men ett hus kan stå klart på 26 dagar.

– Det är nog svenskt rekord, säger Marcus Andersson, vd på Modular Living.

Under våren beräknas alla de 200 bostäderna vara färdiga för inflyttning. I första hand riktar man sig till internationella studenter och gästforskare, men även svenska studenter kommer att kunna få hyra.

– Det är ett nytt koncept för byggande med flera parter inblandade. Det har gått hisnande fort, men sammantaget har det blivit mycket bra, säger Sara van Lunteren på LU Bostäder.

Området, som ligger i östra kanten av campus vid LTH, Ekonomihögskolan och Ideon, har inte fått ett namn ännu.

– Vi kommer att utlysa en namntävling på vår hemsida. Vi utlovar ett fint pris – det är inte en lägenhet – men ett nästan lika fint pris, säger Sara van Lunteren.

Totalt räknar universitetet att det behövs 2 000 nya bostäder, och man jobbar med flera olika lösningar för att få fram fler. Målet är nu att få tillgång till mer mark att bygga på – inte bara genom att arrendera utan förhoppningsvis också genom ytterligare regeländringar som gör det lättare att komma åt mark.

Jonas Andersson

Rektor Per Eriksson klippte invigningsbandet. Foto: Jonas Andersson.

Rummen har ordentlig kök. Foto: Modular Living.

En skiss över hur området kommer att se ut. Bild: Modular Living.