Pressinbjudan: Nationell kraftsamling för forskning om åldrande och hälsa

Den 7-8 oktober samlas mer än 300 forskare i Stockholm. De kommer från hela Sverige, ett flertal europeiska länder och en mängd olika discipliner. Den gemensamma nämnaren är forskning om åldrande och hälsa. Samt en vilja att adressera de möjligheter och utmaningar som den åldrande befolkningen utgör. Lunds universitet har huvudansvaret för manifestationen.

En rejäl satsning på tvärvetenskaplig forskning krävs om samhället ska kunna ställa om till den pågående och dramatiska demografiska utvecklingen. Det visar resultat som presenteras under konferensen. Andelen äldre växer och de utgör ingen enhetlig grupp.

Skillnaderna är markanta efter 65 år, till exempel mellan olika socioekonomiska grupper. Män och kvinnor åldras inte lika. Skillnaderna är också stora mellan grupper med olika etnisk och kulturell bakgrund. Det påverkar bland annat livsstil, fysisk och mental hälsa samt vårdbehov.

Konferensens sessioner spänner över många fält. Det kommer att hållas föredrag och paneldiskussioner om äldres roll på arbetsmarknaden, åldrande och vård i livets slutskede, åldrande och kognitiv förmåga med mera.

Även vikten av att brukarna deltar i forskningen - det vill säga de äldre själva och deras organisationer, anhöriga, myndigheter och privata näringslivet - kommer att lyftas fram. Likaså farmakologiska och icke-farmakologiska behandlingar och interventioner.

Flera sessioner tar sig även an möjligheter och utmaningar inom åldrandeforskningen och den framtida utvecklingen av området. Både ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Bland annat kommer rykande färska siffror från Global AgeWatch Index 2015 och dess europeiska motsvarighet att presenteras.

Konferensen finansieras av Vetenskapsrådet och är ett samarbete mellan Nationella forskarskolan om åldrande och hälsa och tre nationella forskningscentra om åldrande med regional förankring i Göteborg, Lund och Stockholm. Forskarskolan samlar doktorander och handledare från 13 av landets universitet, högskolor, forskningsinstitut och sjukvårdshuvudmän.

Mer information om konferensen och programmet:

Konferensen kan följas på #HCIRAH

Journalister är välkommen att bevaka konferensen och att intervjua forskare

Kontakt:
Erik Skogh, kommunikatör CASE, 0727-14 22 00, erik.skogh@med.lu.se

Susanne Iwarsson, föreståndare för CASE, Lunds universitet. Även föreståndare för den nationella forskarskolan om åldrande och hälsa (SWEAH).
susanne.iwarsson@med.lu.se

Ingmar Skoog, föreståndare för AgeCap, Göteborgs universitet