Bäst i klassen på att spara el

person med elsladd i varje hand. Foto.
LU körde om alla andra lärosäten i vinterns elspararrace. Foto: Syda productions/Mostphotos

Lunds universitet minskade sin elanvändning mest av alla svenska lärosäten under energikrisen i vintras. Från oktober 2022 till och med mars i år minskade förbrukningen med drygt åtta procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

– Genomsnittet för lärosätena låg på 4,7 procent minskad elförbrukning, så Lund utmärker sig positivt, säger Andreas Kupenberg, direktör för Teknik och service hos Akademiska Hus.

Lund etta, Göteborg tvåa

Sammanlagt minskade Akademiska Hus sin elanvändning vid svenska universitet och högskolor med 10 miljoner kWh från och med oktober till och med mars. Av detta stod LU för 1,9 miljoner kWh följt av Göte­borgs universitet med 1,6 miljoner kWh.

När krisen stod för dörren i höstas togs ett batteri av åtgärder snabbt fram för att minska energiförbrukningen, till exempel minskad drifttid och ventilation, tillfällig stängning av värmepumpar samt att stänga av utrustning och släcka belysning i högre utsträckning.

Samarbete bäddar för framgång

– Mycket av detta bygger på att vi har ett gott samarbete med lärosätena och att vi tillsammans har utmanat gamla sanningar, säger Andreas Kupenberg.

Hur kommer det sig att Lunds universitet lyckats spara mest?
– Det är spekulation från min sida men kanske beror det på att vi hade en effektbristsituation i södra Sverige med risk för att elen skulle stängas av vissa perioder. Jag kan tänka mig att den utmaningen bidragit till ett extra stort engagemang, säger Andreas Kupenberg.

Hur gör ni och universiteten för att hålla i detta?
– Vi fortsätter att bland annat jobba med drifttider och optimering och att bygga ut solceller. Vi har jobbat aktivt med energibesparingar i många år och vid utgången av 2025 är målet att vi ska ha halverat den levererade energin till Akademiska Hus med 50 procent jämfört med år 2000. Vi ligger på 42 procents minskning nu.