De bästa tipsen för en hållbar jul

Ge bort en tjänst i stället för prylar i julklapp, föreslår Oksana Mont.

Konsumtionen fortsätter att öka, visar den nyligen släppta Konsumtionsrapporten 2017, och det blir extra tydligt under julen. Här ger Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion, sina bästa tips för en mer hållbar jul.

Vad är dina bästa tips för en hållbar jul?

1. Ge bort tjänster istället för prylar. En massage, en upplevelse, ett par timmar städning eller en middag skapar både jobbtillfällen och är ofta mer hållbart.
  2. Ge tillgång till något – ett medlemskap eller årskort på ett museum, opera eller gym.
  3. Ge något du skapat själv, gärna något brukbart, såsom mat, hygienartiklar eller växter.
  4. Köp ekologiskt och etiskt hållbart.
  5. Bestäm att bara barnen får julklappar.
  6. Undvik flyget – ta tåget för att hälsa på släkt och vänner.

Och – glöm inte att tänka på varans livslängd om du köper något nytt samt att det finns en garanti som gäller länge. Och framför allt, låna aldrig pengar för att köpa julklappar!

Är det ens möjligt att konsumera rätt och hållbart?

Konsumtion och hållbarhet är inga motsatser i sig, konsumtion är en del av vårt ekonomiska system, däremot måste vi tänka på hur och hur mycket vi konsumerar för att det ska vara hållbart. Vi måste gå från att tänka utifrån ägande till att se till vilka behov vi har och hur vi på bästa och mest hållbara sätt kan tillgodo se dem. Kan vi exempelvis dela eller låna produkter?

Hur kan företagen och politikerna påverka oss att konsumera mer hållbart?

Politikerna och företagen kan påverka oss konsumenter i rätt riktning genom så kallad ”nudging”, som innebär att de gör det lättare för oss konsumenter att göra hållbara val i vardagen. Butikerna kan exempelvis exponera hållbara och ekologiska varor bättre och göra det naturligt för konsumenten att välja dem framför något annat. Kommunerna och politikerna kan göra det enklare för oss att dela varor i vårt bostadsområde samt underlätta för nya företag och tjänster som utgår från en delningsekonomi att bedriva sin verksamhet.

Vad visar de senaste trenderna kring hållbar konsumtion?

Delandet av varor och resurser i samhället ökar samtidigt som konsumtionen fortsätter att öka. Vi ersätter alltså inte ägandet med delandet, utan ökar på båda sätt att konsumera vilket är problematiskt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Delningsekonomi

Oksana Mont menar dock att det börjar hända saker inom delningsekonomin inom många städer, inte minst i Malmö och Lund som ligger i framkant vad gäller delningsekonomi vid byggandet av nya stadsdelar. Hon ser även att fler företag vill ta ansvar för en mer hållbar konsumtion och produktion och dagar som Black Friday får nya motreaktioner såsom White Monday, som belyser alternativ till konsumtion.

– Tyvärr är politikerna inte villiga att ta till tillräckligt kraftfulla verktyg för att påverka människors konsumtionsbeteende och lägger ofta fortfarande över för stor del av ansvaret på konsumenterna, säger Oksana Mont.

Cecilia von Arnold