”Det går att undervisa i att skriva romaner”

– Vi är enormt stolta över författarskolan och våra studenter och det behöver firas, säger en glad Therese Granwald lärare och programkoordinator på Författarskolan och själv författare.

Stewe Claesson, Thérese Granwald och Staffan Söderblom diskuterar kreativt skrivande som ämne. Samtalsledare var Niklas Törnlund och Immi Lundin. Foto: Gisela Lindberg

Det är tio år sedan den första kullen författarskolestudenter gick ut. Jubileet firades med ett välbesökt symposium ”Litterärt skapande- att bli och att vara författare” på Mejeriet.

Eftermiddagen bjöd på två panelsamtal varvade med uppläsningar av författarskoleelever och några musikinslag. Det första samtalet kretsade kring litterärt skapande som ämne ”Går det att undervisa i att skriva romaner?”. Författarskolan har visat att det går. Sedan starten 2002 har mellan 35-40 procent av de totalt 300 eleverna debuterat med en roman, diktsamling, barnbok eller faktabok.

– Man har länge utbildat i måleri, dans och skådespeleri men ansett att det inte går att utbilda sig till författare. Men vi har visat att det går. Vi har fått vår första bästsäljare med Innan floden tar oss av Helena Thorfinn, och Henrik B Nilssons roman Den falske vännen var en av sex nominerade till priset för bästa utländska roman i Frankrike, säger Björn Larsson som är en av initiativtagarna till Författarskolan.

Gisela Lindberg