Ekonomihögskolan och LTH samarbetar i nytt centrum för hållbart näringsliv

Porträtt av kvinna.
Susanne Arvidsson är föreståndare för det nya centrumet för hållbar näringslivsutveckling. Foto: Louise Larsson

Sparbanken Skånes centrum för hållbar näringslivsutveckling innebär ett tätt samarbete mellan Ekonomihögskolan och LTH. LUM träffade centrumföreståndaren Susanne Arvidsson för en pratstund om framtidsplanerna.

Det har varit ett hektiskt år för Susanne ­Arvidsson. I våras fick hon och kollegorna besked om att Mistra beviljat 50 miljoner i anslag till deras forskningsprogram BIOPATH med fokus på finans och biologisk mångfald. I rollen som programchef leder hon det internationella forskarkonsortiet som engagerar 34 industripartners.

Och strax före sommaren donerade Sparbanken Skåne 25 miljoner till nya Sparbanken Skånes centrum för hållbar näringslivsutveckling (SSCEN).

Viktigt med kultur

Vid invigningen den 22 september uppträder Malmö Opera Academy, något som Susanne Arvidsson framhåller som viktigt.

– Vi ska ha med estetik, konst och humanism. Det öppnar ögon och kan få oss att börja tänka nytt. Det är viktigt för att lyckas med omställningen. Det finns ett stort behov av en brygga mellan akademi, näringsliv och offentlig förvaltning. Centrumets styrka ligger i att stärka denna brygga.

Just nu arbetar hon och centrumets seniora forskare med att rekrytera doktorander. Därefter väntar postdoktorer och en ny lokal.

– Vi siktar även på att utveckla ett masterprogram inom hållbarhet. Detta har redan skapat ett stort intresse bland studenterna. Det finns ett behov av en mer holistisk hållbarhetsutbildning med utvecklad pedagogik som integrerar hållbarhetsdimensioner utifrån olika discipliner och tydligare ­reflekterar över komplexa målkonflikter.

Hur kommer det sig att någon med din bakgrund inom redovisning och finans är med och startar ett centrum för hållbart företagande?

– Redovisning med alla siffror, mått och diagram är ett sätt att illustrera och kommunicera en organisations status, utveckling och förändringspotential. Denna information spelar en högst central roll när man vill se en förflyttning. Om vi ska lyckas nå de globala hållbarhetsmålen så vill vi inte se en modest förflyttning. Vi vill se en kraftfull omställning, säger hon och fortsätter:

– Det finansiella språket och redovisningen behöver därför förändras. Vi måste utveckla ett gemensamt språk som visar på hur organisationer presterar på de olika hållbarhetsarenorna – allt från utsläpp, mänskliga rättigheter till cirkularitet och biologisk mångfald. Hur mäter vi till exempel skadan vi gör på en djurart i Sverige jämfört med en ekologisk skada på en annan plats på jorden? Vi behöver fler verktyg för att accelerera och omdirigera finansiella flöden mot hållbara organisationer, affärsidéer och produkter.

Finansbranschen tar ny roll

Susanne Arvidsson pekar på att det finns en positiv utveckling inom finansmarknaden och det finansiella flödet vad gäller hållbarhet.

– Vi ser att finansbranschen axlar en ny roll där man genom förändrade processer och ett nytt mindset direkt bidrar till att styra beslut och finansiella flöden mot en hållbar transformation av både finansmarknaden och näringslivet. Det är ett stort steg från att man för tio år sedan talade om att cykla till möten eller skriva ut mindre. Nu jobbar man väldigt aktivt med att till exempel utvärdera hållbarheten i nya företag som kommer för att söka lån eller finansiering.

På samma sätt hoppas hon att Sparbanken Skånes centrum för hållbar näringslivsutveckling kan bidra till förändring.

– Det här ska vara tillämpbar, lösningsfokuserad forskning. Hur skapar innehållet i forskningsartiklarna förändring? Inte bara en hög med artiklar, utan en väg från artiklar till action som bidrar till en hållbar framtid.

Sparbanken Skånes ­centrum för hållbar näringslivs­utveckling

Sparbanken Skåne bidrar genom sin ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Finn med 25 miljoner kronor – 5 miljoner kronor per år, för 2022–2027. Ekonomi­högskolan och LTH medfinansierar. medfinansierar med några miljoner per år.

Medverkande forskare är i skrivande stund bland andra Susanne Arvidsson, docent i redovisning och finans, Thomas Kallling, professor i strategi, båda från Ekonomihögskolan. Från LTH medverkar Fredrik Nilsson, professor i förpackningslogistik, Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem, och Lars Bengtsson, professor i industriell ekonomi.

Centrumets mål är att i samverkan med näringsliv och offentliga aktörer bygga tvärvetenskaplig och utmanings­centrerad kunskap för en hållbar omställning av näringsliv, industri och förvaltning. Kunskapen ska komma näringslivets och politikens beslutsfattare till godo, men även integreras i utbildningen.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English