Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ergonomitipsen till hemmaarbetaren

Foto av person som håller händerna som en keps ovanför ögonen.
Arbetsmiljöforskaren Hillevi Hemphälä visar hur kepstestet kan användas för att kontrollera om arbetsplatsen har rätt belysning. Foto: Privat

I soffan, på golvet eller vid köksbordet – hemmets arbetsplatser är ofta allt annat än ergonomiska. Men med hjälp av en gamingstol och ett kepstest kan det fysiska arbetslivet bli mer hållbart.

Det senaste årets hemarbete har gett upphov till nya forskningsstudier, bland annat om hur vi påverkas av minskad pendlingstid och hur vi presterar när inte chefen är närvarande. Arbetsplatsens inträde i hemmet har påverkat oss både psykiskt och fysiskt. Från den bekväma kontorsstolen flyttade många hem till den inte fullt lika ergonomiska köksstolen – och den för arbetet effektiva lysrörsbelysningen försvann och ersattes av kökslampans sken.

Gamingstol är att föredra

Anna-Lisa Osvalder är gästprofessor vid Designvetenskaper, LTH, och forskar om människa-maskinsystem. I vanliga fall studerar hon fysiska och kognitiva aspekter av olika typer av arbete och arbetsmiljöer, men när pandemin fick de flesta att arbeta hemifrån valde hon att rikta sin forskning mot studenterna.

– Ett av mina forskningsområden är komfort och sittande och under pandemin har jag tittat på detta ur ett studentperspektiv. Eftersom många studenter bor i små lägenheter sitter de ofta vid köksbordet med sin dator vilket inte är optimalt för kroppen. Dock svarade studenterna att de får mycket gjort eftersom de inte har så mycket annat att göra, säger Anna-Lisa Osvalder.

Hennes råd till studenterna är samma som hon ger till sittande personer i alla åldrar: variation. Framför allt handlar det om olika sittpositioner samt variation mellan sittande och stående positioner. Saknas ett höj- och sänkbart skrivbord tipsar Anna-Lisa Osvalder om att placera datorn på exempelvis strykbrädan.

– Människor byter generellt sittställning var tjugonde minut, men ibland fastnar vi i en position vilket leder till trötthet och värk i rygg och nacke. Arbetar vi på det viset dag ut och dag in blir det ett problem.

Helst ska vi inte sitta ner i mer än en timme, därefter bör vi resa oss upp och gå en runda innan vi sätter oss igen.

Vad gäller val av stol menar Anna-Lisa Osvalder att en så kallad gamingstol – en kontorsstol som är utformad för att spela online- eller tevespel – är bäst. I dessa går det att variera mellan en framåtlutad position, upprätt sittande och halvliggande. Men även en vanlig, enkel kontorsstol med få inställningar går bra, bara den har någon form av stoppning.

Dåligt ljus orsakar nackbesvär

De problem vi kan få från dåligt sittande kan också vara kopplat till ljusmiljön. Många som arbetar hemma sitter vid köksbordet med kökslampan som enda ljuskälla. Problematiskt, menar Hillevi Hemphälä, forskare i synergonomi vid Designvetenskaper vid LTH, eftersom kökslampan ofta är felplacerad i förhållande till arbetsytan. När ljuset kommer framifrån ökar risken för bländning, vilket anstränger ögonen. Det i sin tur leder till ökad muskelaktivitet i nacke och axlar som under statiskt arbete, såsom datorarbete, leder till smärta i musklerna.

För att kontrollera om belysningen är bra tipsar Hillevi Hemphälä om kepstestet som innebär att händerna formas som en skärm ovanför ögonen. Känns "kepsen" bättre för ögonen är belysningen troligtvis för stark eller felplacerad.

– Om du håller en penna rakt upp från bordet med spetsen ner så ska skuggan av pennan falla från dig, inte emot dig. Det är när vi får sämre belysning som vi också får nackbesvär, säger Hillevi Hemphälä.

När Hillevi Hemphälä och hennes kollegor gör studier på arbetsplatser brukar 70-80 procent ha en felaktig visuell miljö med för stora skillnader i ljuset. Detta innebär en ökad risk för bländning. Ofta ser siffrorna likadana ut för arbete i hemmet.

Hillevi Hemphäläs tips för en bättre ljusmiljö är att sitta bredvid ett fönster för att få naturligt ljus, belysa väggen med indirekt ljus eller rikta en lampa mot taket för att jämna ut kontrasterna.

– Ett annat tips är att gå ut på förmiddagen för en bättre dygnsrytm. Då blir vi inte lika trötta och vi håller oss vakna under dagen, säger Hillevi Hemphälä.