Erik Renström föreslås bli Lunds universitets rektor

Foto på Erik Renström fotograf Kennet Ruona
Foto på Erik Renström

Universitetsstyrelsen har idag beslutat att föreslå Erik Renström som ny rektor för Lunds universitet 2021 - 2026. Renström är läkare och professor i experimentell endokrinologi med lång akademisk erfarenhet bakom sig. Han är för närvarande dekan för Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

-    Jag är övertygad om att Erik Renström kommer att leda Lunds universitet på ett utmärkt sätt. Han har de egenskaper och erfarenheter som krävs för att värna om och utveckla ett universitet av denna dignitet, säger Lunds universitets styrelseordförande Jonas Hafström.

Erik Renström var en av tre slutkandidater till posten som ny rektor. I det så kallade Universitetskollegiet som samlar en grupp av personal och studenter fick han flest röster efter att kollegiet träffat samtliga slutkandidater.
- Alla slutkandidater var mycket starka. Styrelsen fick en tydlig signal från verksamheten om vem av dem som man helst vill se som rektor och det har naturligtvis vägt tungt inför styrelsens beslut, säger Jonas Hafström.

Förslaget till ny rektor lämnas nu över till regeringen som i sin tur ska fatta beslut senare i höst.

Fakta:
Erik Renström har bred erfarenhet. Han har varit verksam inom sjukvården, akademin och i näringslivet och har även arbetat i skärningspunkten mellan de olika aktörerna i flera projekt.
Erik Renström är född 1963 i Göteborg och bosatt i Landskrona. Han blev läkare 1992 och arbetade kliniskt i sjukvården innan han 1997 doktorerade i membranfysiologi med avhandlingen “Properties of Calcium-dependent Pancreatic Hormone Secretion: Evidence for Distinct Functional Pools of Secretory Granules” vid Göteborgs universitet.

Renströms forskning är inriktad på diabetes och särskilt de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln. Han blev professor i experimentell endokrinologi 2009 vid Lunds universitet och dekan för universitetets medicinska fakultet 2018. Han har bedrivit diabetesforskning i Lund och Göteborg och tillbringat tid som post doc i Storbritannien. Erik Renström har även varit verksam som forskare på läkemedelsbolaget Novo Nordisk A/S i Köpenhamn mellan åren 1995-1997. Erik Renström har varit biträdande koordinator på diabetescentret LUDC, som blev Linnécentrum 2006, samt koordinator för Exodiab, ett av regeringens strategiska forskningsområden (SFO).