Fem skäl att inte missa högskolepedagogiska konferensen

Porträtt av kvinna
Johanna Rydén Bergqvist är koordinator för den högskolepedagogiska konferensen. Foto: Jenny Loftrup

För första gången hålls LU:s högskolepedagogiska konferens på engelska. En annan nyhet är att den har ett tema: tvärvetenskaplig utbildning. Den sjunde november är det dags. Koordinatorn Johanna Rydén Bergqvist guidar oss genom höjdpunkterna.

Konferensen lockar deltagare från hela universitetet och innebär därför en unik mötespunkt med undervisningen i centrum. Dagen är gratis och den ska vara en riktig ”treat” för strävsamma och hårt belastade medarbetare!

Det har varit ett stort intresse bland LU:s lärare att dela med sig av sina erfarenheter och tankar kring interdisciplinär undervisning – och därför blir det ett knökfullt program med massor av spännande bidrag från olika miljöer och fakulteter vid LU: presentationer, seminarier och rundabords-diskussioner om goda idéer, utmaningar och framtidsperspektiv.

Två inspirerande key note speakers: dels Katrine Lindvig, Köpenhamns universitet, som forskar om interdisciplinär utbildning på olika utbildningsnivåer, dels Carl Gombrich, som leder arbetet med att bygga upp och starta en helt ny institution för högre utbildning i London, The London Interdisciplinary School.  Den har ett unikt upplägg som utgår ifrån aktuella globala och mer regionala samhällsutmaningar snarare än traditionella discipliner.

LU:s strategiska plan lyfter att LU:s ämnesbredd är unik och ska värnas, samtidigt som gräns-överskridande och tvärvetenskapliga samarbeten ska stimuleras. Vad betyder detta i förlängningen för undervisningen? Finns det en risk att det disciplinära djupet går förlorat om man fokuserar för mycket på interdisciplinaritet? Hur tar man tillvara både bredd och djup i utbildningen och hur gör man rent konkret i klassrummet? Dessa komplexa frågor genomsyrar dagen, men kommer även att diskuteras specifikt vid en paneldebatt med lärare, ledare, pedagogisk utvecklare och studentrepresentant.

Dagen ger goda möjligheter att nätverka med andra lärare och undervisande personal vid LU. Därför är även lunchen, fikarasterna och inte minst det avslutande trivselminglet viktiga delar av dagens program!