Fem skäl till att arrangera en hållbarhetsvecka

Kvinna framför port till hus. Foto.
Stina Lundkvist är projektledare för Hållbarhetsveckan. Foto: Sara Håkansson

Sedan Hållbarhetsveckan anordnades för första gången 2017 har den utvecklats till ett återkommande samarbete mellan LU och Lunds kommun, i år med ett 60-tal kostnadsfria evenemang. Här listar projektledaren Stina Lundkvist varför Hållbarhetsveckan är viktig.

1. Det är en vecka där hållbarhetsarbetet och forskningen vid LU når ut och blir synligt. Under sex ­dagar blir olika aspekter på hållbarhet belysta, både online och på plats-föreläsningar. Målet är att erbjuda något för alla, såväl ung som gammal. Alla event är öppna, gratis och populärvetenskapliga.
  2. Hållbarhetsveckan är en plats för möten. Forskare och studenter träffar olika samhällsaktörer, nuvarande och framtida samarbetspartners och en intresserad allmänhet. Tidigare år har de här dagarna lett till nya samarbeten och att nätverk har skapats. Bland mycket annat handlar Hållbarhetsveckan om dialog och utbyte av kunskap.
  3. Veckan visar på bredden i begreppet hållbarhet. Alla fakulteter är representerade. I år bjuds det till exempel på evenemang om allt från rymdskrot till modebranschens utmaningar, hållbar välfärd och situationen för den biologiska mångfalden.
  4. Eventen under veckan främjar universitetets hållbarhetsstrategi och bidrar till att LU blir en röst i samhällsdebatten.
  5. Ett syfte är att öka det interna intresset för hållbarhet. Forskare, övriga anställda och studenter inom olika discipliner ska förhoppningsvis bli nyfikna. ­Något som kan leda till diskussioner och nya perspektiv på gamla frågor. Hållbarhetsveckan kan ses som kompetens­utveckling för anställda.

Fotnot: Hållbarhetsveckan äger rum 17–22 april. Information om evenemang och var och när de äger rum finns på hallbarhet.lu.se/hallbarhetsveckan