Fem tips för en alternativ jul

porträtt av man
Sverker ­Sikström, professor i kog­nitiv ­psykologi, ger julfirartips i pandemi­tider. Foto: Maria Lindh

Julen, som traditionellt handlar om att vara tillsammans, ska nu firas i mer eller mindre social isolering. Hur ska vi hantera det? Sverker Sikström, professor i kognitiv psykologi, menar att det gäller att vara kreativ, och listar fem forskningsbaserade tips på hur man kan få till en bra jul trots pandemin.

1. Ge julklappar – bli lyckligare!

Att konsumera gör dig inte lyckligare, men forskning visar att konsumera för andra gör det. Ta därför chansen i jul och lägg dina pengar på andra. Passa på att inte bara ge till familjen som du alltid gör, utan även till någon som du vill lära känna mer eller någon som du har nära hjärtat.

2. Ge upplevelser

Klappar behöver inte vara saker, det kan vara upplevelser. Forskning visar att konsumtion av saker inte gör människor lyckliga, men att konsumtion som ger upplevelser gör det. Byt därför ut slipsen och godis­påsen mot en julklapp i form av en framtida god middag på restaurang, ett fallskärmshopp, eller biljetter till resor, konserter och golfrundor.

3. Ta julledigt och lös problem

Forskning handlar ofta om att vara kreativ. Men när löser man bäst problem? Forskning visar att lösningen på svåra frågor ofta kommer plötsligt när man gör något annat än jobbar med problemet. Därför ska du passa på att ta riktigt ledigt under julen, så kanske du kommer på hur du ska lösa dina svåraste forskningsgåtor eller andra jobbproblem.

4. Var isolerade tillsammans

Tänk på att världen aldrig har varit mindre och närmare genom nätets sociala nätverk. Forskning visar att människor inte blir lyckligare av att surfa på nätet, men vi mår bättre av att vara aktiva där. Gör lussekatterna på zoom tillsammans. Lägg ut julgranen på nätet. Träffa någon ny via online-dating. Eller anordna en klassåterförening på Skype.

5. Hör av dig till de ensamma och de maktlösa männen

­Julen är en tid för att värna om och tänka på de svaga och de som saknar makt i sina liv. En studie gjord i vår forskargrupp visade att män upplevde att de hade mindre makt än kvinnor i det privata livet och att både män och kvinnor ser det privata livet som viktigare än yrkeslivet. Tänk dessutom på att alla inte har någon partner eller vän att fira jul med, eller inte får träffa sina barn. Och att män har mindre makt och möjligheter att skapa och upprätthålla sociala relationer.