Forskare fälls för oredlighet i forskning

Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (NPOF) har fällt en forskare för oredlighet i forskning. Fällandet gäller plagiat av text ur en forskningsmedelsansökan som forskaren inte själv författat men senare använt i en publicerad vetenskaplig artikel.

Lunds universitet lämnade anmälan till NPOF i oktober 2022 och gäller fyra textstycken i en artikel som publicerats i en vetenskaplig tidskrift.

NPOF konstaterar att plagieringen avser ett flertal stycken som kopierats i princip ordagrant ur en forskningsmedelsansökan utan att källor eller citat angetts. De flesta styckena innehåller flera idébärande resonemang ur ansökan som är sammansatta från och baserade på flera andra källor.

Nämnden lägger särskild vikt vid att forskaren fått tillgång till medelsansökan i egenskap av granskare. Materialet var konfidentiellt och fick inte användas för andra ändamål än granskningen. Att forskaren trots detta använt den bärande idén bakom medelsansökan och även plagierat text anser NPOF vara särskilt allvarligt. Nämnden bedömer att plagieringen är en allvarlig avvikelse från god forskningssed och att plagieringen skett med uppsåt eller i vart fall med grov oaktsamhet.
Lunds universitet har mottagit NPOF:s beslut och lämnar nu ärendet vidare till Universitetets särskilda verksamheter för vidare hantering.

Misstankar om allvarliga avvikelser från god forskningssed, så kallad oredlighet i forskning (fabricering, förfalskning och plagiat), hanteras sedan 1 januari 2020 av den nationella Nämnden för prövning av oredlighet i forskning.
Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed vid Lunds universitet handlägger ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed.

En anmälan om misstänkt oredlighet kan delas upp i flera delar beroende på om det förekommer olika typer av frågeställningar. De olika delarna utreds då av båda nämnderna som separata ärenden.

Kontakter:
Handlingar gällande ärendet samt beslut:
Nämnden för prövning av oredlighet i forskning
E-post: registrator@oredlighetsprovning.se, telefon: 010-457 33 20

Gällande fortsatt hantering av det specifika ärendet:
Jenny Palm, prefekt, e-post: jenny.palm@iiiee.lu.se, telefon: 046-222 02 42

För allmänna frågor rörande Lunds universitets arbete med forskningsetik m.m.
Jimmie Kristensson, vicerektor Lunds universitet, e-post: jimmie.kristensson@rektor.lu.se telefon: 072- 243 57 79