Framtiden svepte in med karnevalen

Under tre intensiva majdagar svepte Futuralkarnevalen in över Lund med 5.500 kreativa karnevalister som satte framtiden i fokus. LUM:s utsända summerar några av årets karnevalstrender.

Det var en händelse som såg ut som en tanke att universitetshuset för första gången hissade regnbågsflagg på karnevalsfredagen och bidrog till feststämningen. Hbtq-temat gick också igen på många ställen i karnevalen. I väntrummet i barnevalen fanns t.ex prinsessan Estelle med fru på bröllopsfoto. Cirkusen hälsade publiken välkommen med ett politiskt korrekt ”Mina damer och herrar och ni som inte vill definiera er”. I tåget visade vagnen Moscow Pride på en framtidsvision, som tyvärr känns långt borta.

Rysslandsdystopi: Den oroväckande utvecklingen i Ryssland hänvisades till på många ställen i karnevalen. Mest uppfinningsrik var tombolan Put in Putin, som gick ut på att kasta prinskorv i munnen på densamme.

Tidsresor: Det tidsrestes på kors och tvärs genom hela karnevalen, vilket inte var så underligt med tanke på karnevalens tema.

Sjunde inseglet-associationer: Poängen med nedanstående dialog mellan orolig mjölktand och kaxig tandfé i barnevalen gick nog barnen förbi, men uppskattades desto mer av de vuxna:

– Vem är du?

– Jag är tandfén.

– Har du kommit för att hämta mig?

Även den s.k. groggrollen (med oväntade gäster) i spexet anspelade på samma klassiska filmdialog.

Miljö: Miljöreferenserna var många. Bland annat blev universums sista tiger i inburen på bår i cirkusen. Spexet Atlantis utspelade sig på den sjunkande ön som har alla årstider året runt. I kabarén talades om framtidens solsemester: tre veckor vid Treriksröset bland renrakade renar.

Digitalt: På flera ställen skymtade också framtidens motsvarighet till Apple med en logotyp med ett avbitet päron, i barnevalen benämnd Macapär.

Jämställdhet: Detta var inte bara första karnevalen med kvinnlig karnevalsgeneral, Fanny Ramel, även spexet och showen tillät både män och kvinnor på scen. Även om  den sistnämnda var en välsjungen och -dansad historia så saknade undertecknad ändå lite av den girlpowersmäll, som showen utgjort många gånger tidigare. Och nog kunde spexet ha utnyttjat lite av sina crossdresstraditioner åt båda håll under denna regnbågskarneval.

Petra Francke

Foto: Gunnar Menander och Petra Francke