Full fart framåt för nygammal chef vid Skissernas Museum

Museichef Annie Lindberg sitter på en bänk inne i Skissernas museum bland olika skulpturer och föremål. Hon är klädd i svart och tittar in i kameran.
Annie Lindberg, nygammal chef för Skissernas Museum. Foto: Johan Persson

Annie Lindberg har utsetts till chef för Skissernas ­Museum efter tre år som tillför­ordnad chef.
– Den stora skillnaden är att jag nu kan jobba mer långsiktigt, säger hon.

På drygt fjorton år har Annie Lindberg gått från praktikant på Skissernas Museum till chef över hela verksamheten. Längs vägen har hon hunnit med en rad olika roller – projektledare, arkivarie, pedagog och så biträdande museichef under sin företrädares tjänstledighet de senaste tre åren. I september utsågs hon till ordinarie chef för de kommande sex åren, med möjlighet till förlängning.

– Det känns fantastiskt roligt, jag är glad och stolt. Det är ett stort förtroende att få leda det här museet som faktiskt är världs­unikt, säger Annie Lindberg.

Kan blicka framåt – på riktigt

Vad kommer du att kunna göra nu som ordinarie chef som du inte kunde göra som tillförordnad?

– Den stora skillnaden är att jag nu kan jobba mer långsiktigt. Som tf kan man inte riktigt slå på stora trumman och ha långsiktiga visioner på samma sätt. Det blir också den stora skillnaden för hela verksamheten, att man får en chef som på riktigt kan blicka framåt.

De senaste tio åren har Skissernas genomgått stora förändringar, med bland annat till- och ombyggnader. Samtidigt som Annie Lindberg vill förvalta det som redan gjorts, har hon planer på vidareutveckling.

– Ökad synlighet är något jag vill jobba vidare med, till exempel genom att ta ett helhetsgrepp kring museets skulpturpark. Tusen­tals människor passerar den varje dag, men ganska få förstår kopplingen till ­museet. Den har en oerhörd potential att bli museets förlängda rum.

Höga hyror största utmaningen

Ett annat område som ligger Annie Lindberg varmt om hjärtat är att stärka profilen som universitetsmuseum.

– Samlingarna kan användas av alla fakulteter och intresset finns där, men det gäller att vi når ut och visar att vi är en resurs för alla.

Den största utmaningen framöver är tveklöst de höga hyrorna, enligt Annie ­Lindberg. Nationella nedskärningar inom kulturområdet en annan.

– De erfarenheter vi fick under pandemin, när hela verksamheten anpassade sig väldigt snabbt, tror jag vi har nytta av nu i tider av ekonomisk och politisk oro. Jag tror också att vi människor behöver konst och kultur mer än någonsin, det är våra ständigt ökande besökssiffror ett kvitto på. Det ger hopp trots den oro som finns.