Fyra skäl att använda Chefsplattformen

Porträtt av kvinna.
Annica Ollerstam är projektledare för Chefsplattformen. Foto: Jan Olsson

Det finns omkring 700 chefer på olika nivåer inom universitetet. Nu utvecklar sektionen HR Chefsplattformen. Här beskriver projektledaren Annica Ollerstam vad det är och varför cheferna bör använda den.

1. Alla anställda har nytta av gott ledarskap.

Chefer som är tydliga, säkra och trygga i sina ledarroller har stora förutsättningar att skapa arbetsglädje och en psykosocialt god arbetsmiljö för alla medarbetare. På den nya plattformen får chefer hjälp att utvecklas i rollerna som arbetsgivare, ledare och verksamhetsansvariga.

2. Ökad tillgänglighet till kompetensutveckling.

Chefsplattformen är igång. Fullt utbyggd är den emellertid först i maj nästa år. Då ska kompetensutveckling för chefer och ledare vara samlad här, samtidigt som de snabbt och enkelt ska kunna få svar på specifika frågor. Till exempel hur man bäst håller ett svårt samtal med en medarbetare eller vad man bör tänka på för att hålla ett möte som engagerar och inspirerar.

3. Chefsplattformen ska lära, inspirera och stödja.

Innehållet ligger nära ledares och chefers vardag och ska kunna omsättas i praktiken och göra nytta. Bland annat kommer det att finnas videor och inspelade föreläsningar om exempelvis grupputveckling. Chefer som utvecklas gynnar inte bara medarbetarna utan i förlängningen även studenterna.

4. Bidrar till att LU fortsätter vara ett universitet i världsklass.

Satsningen på kompetensutveckling för chefer är ett sätt att leva upp till visionen om ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar världen och människors villkor. Genom Chefsplattformen tar LU ett helhetsgrepp på chefs- och ledarskapsfrågor och blir i än högre grad ett universitet som andra lärosäten tar efter.

Chefsplattformen finns på hr-webben.lu.se