”För glad” för att vara patolog

Kvinna undervisar läkarstudenter.
Elisabet Englund stöttar upp med sin expertis vid obduktionen. Foto: Johan Persson

Patologer och rättsläkare figurerar numera ofta i deckare och kriminalserier och beskrivs inte sällan som lite udda personer.
Elisabet Englund har arbetat på patologen i Lund i över fyrtio år. Hon har många gånger fått höra att hon är lite ”för glad” för att vara patolog.

– Ja, det finns en bild av hur de som jobbar med döda människor är, vilket kanske ­bidrar till att mystifiera både yrket och ­döden. Samtidigt har fler och fler också insett hur viktiga kunskaperna om döden är för att vi ska förstå livet – hur sjukdomar utvecklar sig och vilka behandlingar som fungerar, säger ­Elisabet Englund.

Slump att hon blev patolog

Hon är överläkare inom ­neuropatologi och adjungerad professor i Lund. Men det var en ren slump som gjorde att ­Elisabet Englund inledde sin forskarbana på ­pato­logen och hon fick börja med att fråga den då­varande professorn vad en patolog egentligen sysslar med.

– Jag hade väl inte varit tillräckligt uppmärksam när vi läste patologikursen! Men sedan fick jag hjälpa till att undersöka hur Alzheimers sjukdom påverkar hjärnan och det var så intressant att jag blev fast.

Porträtt av kvinna.
Elisabet Englund forskar om demenssjukdomar när hon inte undervisar läkarstudenter. foto: Johan Persson

Hennes forskning inbegriper mestadels olika demenssjukdomar och stroke, där special­­området är hjärnans vita vävnad som förbinder alla nervcellskroppar. Men hon har nyligen även studerat corona­viruset, som hon sett i hjärnan hos många avlidna patienter med covid-19.

– Det är otroligt spännande att försöka förstå hur hjärnan fungerar. Den är vår själ, vårt jag och ett svårbegripligt organ med elektriska signaler och mängder av substanser och hormoner. Dessutom står varje litet område i hjärnan för olika specifika funktioner. Det är mer än man kan säga om till exempel levern.

Mest analys av vävnadsprover

Men egentligen är det mindre än fem procent av patologens tid som handlar om att obducera avlidna. Större delen går åt till att analysera vävnadsprover från levande patienter. Det kan till exempel vara tumördiagnostik eller inflammatoriska tarm- eller njursjukdomar, där det ibland är bråttom med en diagnos för att kunna påbörja en behandling.

Elisabet Englund undervisar även läkarstudenterna vid obduktionsdemonstrationerna.

– Första gången är det ofta äckel och fasa. Dels ska studenterna vänja sig vid en död kropp, dels är det lukten och dessutom ska de skära i en avliden människas kropp. Det skulle behövas fler än något enstaka obduktionstillfälle, vilket är fallet idag, för att de ska förstå vad de ska leta efter och dessutom ha en möjlighet att jämföra med vad de har sett vid tidigare undersökningar.

Studentmedhjälpare

Till hjälp vid obduktionen finns amanuenserna – studenter som har några års försprång i utbildningen och som är anställda för att assistera vid demonstrationen. De blir en blandning av kompis och handledare och kan hjälpa till att stötta studenterna.

– Merparten klarar av detta mycket bra, men vi är alltid uppmärksamma på att ­någon kan svimma, ­eller behöva ta en stunds paus i vilrummet.

Elisabet Englund tycker att det roligaste med undervisningen är att få en grupp studenter som är lite bångstyriga och kanske lite rädda eller negativa från början. Att de sedan under obduktionen får en aha-upplevelse och ser nyttan av obduktionsprocessen.

– Helt enkelt att de förstår hur de kan använda döden som en lärobok för livet. När de börjar ställa relevanta frågor som visar att de tänkt framåt, känner jag en stor glädje över att de är på rätt väg och kommer att göra nytta i sina framtida yrkesroller.

Patologi

• Patologi betyder läran om sjuk­domar (eg. lidandet).
  • Obduktion kommer från grekiska och betyder ”dra slutledning från”. Den engelska översättningen autopsy betyder ”handlingen att se själv”.
  • Ungefär 100 000 personer dör varje år i Sverige. Av dessa obduceras tio procent, hälften inom klinisk patologi och hälften på rättsmedicinsk avdelning.
  • Under 1950–60-talen var obduktionsfrekvensen cirka 80 procent i Malmö. Det ledde till att man kunde kartlägga och samla viktig kunskap om bland annat åder­förkalkning och prostatacancer.
  • Om det finns misstanke om att dödsfallet är onaturligt, skickas kroppen till rättsmedicin, efter begäran och beslut av polisen.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English