Hallå Helene Vogelman om Social Business Week

Du är avdelningschef på LU Open och har hållit i trådarna för ett veckolångt event om sociala innovationer som bland annat gästades av nobelpristagaren Muhammed Yunus.

Helene Vogelman på LU Open. Foto: Maria Lindh

– Det gav bland annat 1780 nöjda besökare och en enligt mig mycket bra vecka. Vi hade visst strul med planeringen och tre veckor före eventet hade vi knappt några anmälda. Men i skarpt läge kommer både konflikter och lösningar fram. I det här fallet ledde det till att flera parter i Skåne som arbetar med sociala innovationer fick igång ett mycket bra samarbete.

Kan du ge något exempel?

– Ja, exempelvis tror jag att detta kan komma att leda till ett bättre samarbete mellan Malmö högskola som koordinerar Mötesplatsen för sociala innovationer och Lunds universitet som har fått i uppdrag av Vinnova att utveckla en nationell agenda för forskning inom sociala innovationer. Två nationella satsningar har förlagts här. Med ett gott samarbete har Skåne goda chanser att skapa en mycket bra struktur kring sociala innovationer.

Vad gjorde ni hela veckan?

– De första dagarna hade vi Social Innovation Labs, föreläsningar, rundabordsdiskussioner och en del VIP-middagar med offentliga makthavare. Det gäller ju att förankra och söka stöd hos politiker med vad man gör. En dag ägnades åt besök från nobelpristagaren Muhammed Yunus, som fick priset för sin innovativa bankverksamhet som går ut på att ge fördelaktiga lån åt fattiga kvinnor med småföretag.

Krävdes det ett dragplåster som Muhammed Yunus för att få upp sociala innovationer på dag-ordningen?

– Det hjälper med superstjärnor om man vill lyfta en fråga. Men det är först när de har åkt hem som själva arbetet börjar.

Kommer ni att göra om detta nästa år?

– Vi kommer inte att göra om hela konceptet. Däremot kommer vi att gå vidare med valda delar som vi tyckte fungerade särskilt bra.

Och vad var det som fungerade särskilt bra?

– Social Innovation Labs. Det går ut på att praktiker, investerare och företrädare från privat och offentligt näringsliv möts och interagerar med varandra kring olika sociala utmaningar. Bland annat anordnade vi tävlingar där en vinnande grupp spånade fram en prototypverkstad för hur man kan arbeta med sociala innovationer.

Vad fungerade mindre bra med Social Business Week?

– Förutom det jag redan nämnt så misslyckades vi med att få våra egna forskare att delta i eventet. Vi har inte nått ut till dem och nu måste vi sätta oss och fundera på hur vi kan göra saker och ting annorlunda. Antagligen handlar det om att vi måste ha med forskarna i ett tidigare skede i planeringen.

Ulrika Oredsson