Hon låter bilden tala

Kvinna och man håller upp en målning framför betraktare. Foto.
Emma Johansson presenterar forskningsresultaten i form av en framtidsvision för deltagarna i en av fokusgrupperna i byn Mangae i Tanzania. Foto: Respikius Martin

Hållbarhetsforskaren och konstnären Emma Johansson har använt konst som forskningsmetod i nästan åtta år. För henne erbjuder konsten ett alternativ för att samla in och sammanställa kunskap och information. Det är också ett sätt att ge tillbaka till de grupper som har bidragit till forskningen, eftersom de kan använda tavlorna för att berätta om sin situation för andra.

År 2015 var första gången hon använde målningar, då för sin avhandling om land-grabbing i Tanzania – en process där stater eller privata företag köper upp eller arrenderar stora områden odlingsbar mark. Idag kan hon lättare identifiera metodens för- och nackdelar.

Tavlan kommunicerar och ger tillbaka

– Konst erbjuder ett alternativ för att sammanställa och samla in kunskap. Det lämpar sig speciellt bra i länder som Tanzania där många på landsbygden inte kan läsa och skriva. Då blir bilden betydelsefull för att bättre kunna uttrycka upplevda lösningar, alternativa tillvägagångssätt och visioner. Själva tavlan är också något konkret, som jag kan ge till byborna, säger Emma ­Johansson, postdoktor vid Lunds universitets ­centrum för studier av uthållig samhällsutveckling, LUCSUS.

Man och kvinna diskuterar en målning. Foto.
Emma Johansson diskuterar framtidsvisionens innehåll med konstnären Joseph Mwalyombo på Sokoine jordbruksuniversitet, Morogoro. Foto: Sara Brogaard

– Nackdelen med metoden är som med all annan forskning. Det är svårt att kontrollera att kunskap verkligen sprids och gör nytta. Även om tavlorna är mer tillgängliga än en vetenskaplig text så ligger det utom min kontroll som forskare att kontrollera att tavlorna sätts upp och bidrar till att fler lär sig om exempelvis agroekologi (se fotnot).

Anlitat en konstnär

Sättet hon använder konst på har utvecklats. I sin tidiga forskning tillbringade hon en längre tid i Kilomberodalen i Tanzania. Det gjorde att hon i samarbete med en lokal konstnär kunde bjuda in olika personer som bodde i byn, och tillsammans med dem måla tavlor som representerade hur deras by såg ut och fungerade förr, i nutid, och i en tänkt framtid. För sin senaste studie lät hon en konstnär ta fram tavlorna i tätt samråd med de personer som ingick i forskningsprocessen, eftersom möjligheten att vara i fält under så lång tid inte fanns.

Att testa olika tillvägagångssätt har varit lärorikt och synliggjort olika för- och nackdelar med hur man använder metoden. Framtidstavlorna har också kommit att bli viktiga eftersom de fungerar som en språngbräda för att visualisera hur en omställning kan se ut. De kan användas både som en metod för att samla in berättelser, och som ett kommunikationsverktyg för att berätta för andra om forskningsresultaten.

Behov styr tema

– Jag försöker jobba med lokala organisationer och forskare. Många av dem jag arbetar med är intresserade av framtids­visioner, och av att ta fram en bild av hur en alternativ framtid skulle kunna se ut. Jag låter temat på tavlorna till stor del styras av behoven hos de organisationer jag kommer i kontakt med.

Hon har även tagit metoden till Sverige, för ett projekt som undersöker möjligheterna för kolinlagrande jordbruk. Det syftar till att på gårdsnivå minska växthusgasutsläpp och öka kolinlagringen i mark och växter.  Där använde hon konst för att kanalisera lantbrukares tankar och ideér om hur ett sådant jordbruk skulle kunna se ut och realiseras. När tavlan var färdig presenterades den vid en större workshop till vilken flera livsmedelsaktörer var inbjudna.

Tavla med motiv från en by. Foto.
Tavlan visar en vision för framtida agroekologisk boskapsskötsel i Tanzania. Den är målad av Joseph Mwalyombo.

– I Sverige vill man ha siffror och grafer. Det var en del som ifrågasatte varför vi presenterade våra resultat som en målning. ­Andra däremot uppskattade det. Jag tycker det visar på vikten av att bredda vår forskningskommunikation.

Idag funderar hon också i större utsträckning på frågor som handlar om deltagande. Vem ska delta i forskningsprocessen och varför?

Fler får komma till tals

– Som forskare har jag hittat en gren jag vill fördjupa mig i. Jag vill använda metoden för att skapa arenor där fler kommer till tals, inte minst i områden där det råder ojämlikhet. Just att olika grupper kan bidra, och att dessa personer faktiskt kan använda tavlorna för att kommunicera med andra är viktigt för mig.

Fotnot: FN:s livsmedelsorganisation, FAO, definierar agroekologi som ett sätt att odla och driva lantbruk byggt på ekologiska principer, kretsloppstänkande och stor artrikedom.

Emma Johanssons tips

Här listar Emma Johansson några tips till forskare som vill använda konst i arbetet.

• Anlita en konstnär om du inte kan måla själv. Det är viktigt att bilden blir så pass bra att den kan användas för att förmedla ett budskap. Folk ska bli nyfikna och vilja kolla på den. Det kan inte vara streckgubbar och enkelt måleri.
  • Konstnären bör vara närvarande under alla samtal och diskussioner, och även stämma av med deltagarna under måleriprocessen så att de känner igen sig i de berättelser som tavlan illustrerar.
  • Alliera dig med en organisation som kan dra nytta av tavlorna. Då får man bättre spridning och synlighet för forskningsresultaten.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English