Hundra års studentaftnar porträtteras i ny dokumentärfilm

Bianca Jagger, Jan Eliasson och Sydafrikas före detta president F.W. de Clark är bara några av de som har gästat Studentafton i Lund. Nu blir de klassiska aftnarna en dokumentärfilm.

Oscar Edlund och Daniel Bengtson står bakom filmen om studentaftnarna.

I över hundra år har Studentafton bjudit in allt från musiker, toppolitiker och nobelpristagare till Lund för att berätta om sig själva för Lunds studenter. Bakom filmen står Oscar Edlund och Daniel Bengtson, två tidigare förmän för Studentafton i Lund.

– Det finns så mycket historia i Studentafton. Vi två som har arbetat med det har haft en insyn som vi gärna ville dela med oss av. Det är dessutom spännande att följa Studentaftons utveckling. Förr var det nästan uteslutande akademiker, men på senare år har det blivit allt mer kändisar, säger Daniel Bengtson, som var förman från 2005 till 2009.

Filmen har fått namnet ”If there is such a place – en film om Studentafton i Lund”. Daniel Bengtson och Oscar Edlund har arbetat med den ända sedan 2010. Idén till filmen kom när de förstod hur lite av -aftnarna som faktiskt dokumenterades.

– Vi kunde inte begripa att ingen hade gjort en film om Studentafton tidigare, så vi tog saken i egna händer. Vi ville göra filmen så bred och ärlig som möjligt. Därför berättar vi inte bara det som har varit bra utan även det som har varit kontroversiellt, säger Oscar Edlund, som var förman för Studentafton mellan 1999–2000.

Mycket av arbetet med filmen har varit att leta fram godbitar i videoarkiven. Men det har även blivit mycket resande för att göra intervjuer med tidigare gäster.

– Vi har gjort ungefär hundra intervjuer till filmen. Gensvaret var stort och i princip alla som vi kontaktaktade ville medverka, säger Daniel Bengtson.

Filmen varvar nyinspelade intervjuer, ljudinspelningar och aldrig tidigare visat arkivmaterial från SVT. Huvudfinansiärerna är Lunds universitet och Lunds kommun.

Premiärvisning för filmen kommer att ske den 6 maj för inbjudna gäster och därefter kommer den att gå upp på biografen Kino den 9 maj. Där kommer man även ha möjlighet att köpa filmen på DVD.

Text och foto: Fredrik Bröndum