Inspirerande möte mellan stipendiemottagare och donator

Per Anders & Maibrit Westrins stiftelse grundades 2012 i syfte att främja vetenskaplig forskning vid Lunds universitet inom humaniora, huvudsakligen genom bidrag till bokproduktion. Under februari månad var det dags för stiftelsegrundaren Maibrit att få träffa årets stipendiater.

Den 26 februari var det dags för Maibrit Westrin att träffa bidragsmottagarna och för dem att få träffa sin välgörare. Mötet skedde under avslappnade former på Fakultetsklubben på SOL-centrum. Det utbyttes många spännande berättelser och minnen, Maibrit har nämligen själv disputerat i romanska språk i Lund. Klangen av glada skratt ljöd på Fakultetsklubben och början på Maibrits favoritdikt passar bra för att beskriva denna eftermiddagsträff: ”Byta ett ord eller två / gjorde det lätt att gå. / Alla människors möte / borde vara så” (Hjalmar Gullberg).

Ett antal ansökningar kom in under hösten och stiftelsen beslutade att donera pengar till följande författare:

• Riccardo Guglielmi, vars kommande doktorsavhandling om italienska ortnamn tack vare Westrinska stiftelsen får spränga alla omfångsramar för avhandlingar utan att spränga författarens eller institutionens ekonomi.
  • Kiki Lindell, vars kommande bok om Shakespeareuppsättningar med lundastudenter tack vare bidraget kommer att innehålla ett rikt bildmaterial.
  • Kristina Lundblad, vars uppmärksammade bok om betydelsen av böckers utseende nu snart utkommer på ett ansett amerikanskt förlag tack vare Westrinstiftelsens stöd.
  • Hans Wallengren, vars bok om socialdemokrater och invandrare i Landskrona just utkommit; där utgjorde Westrinbidraget den sista ’felande länken’ i tryckfinansieringen.

De senaste åren har Westrinstiftelsen donerat över 2,9 miljoner kronor till Lunds universitet. Pengarna har skänkts till humanistiska fakulteten, eftersom Maibrit anser att humaniora är ett ämne som behöver extra stöd.
- Jag har donerat till tre olika ändamål; stipendier till duktiga avgiftsbelagda utomeuropeiska masterstudenter, pris till bästa kandidatuppsats inom de romanska språken samt det nu aktuella årliga tillskottet till bok- och tidskriftspublicering inom humaniora, avslutar Maibrit Westrin.

Publicerad: 2014-03-10
Text och foto: Oscar Heimburg/Helena Perhag
På bilden: Från vänster: Kiki Lindell, Kristina Lundblad, Maibrit Westrin, Riccardo Guglielmi, Hans Wallengren