Internationaliseringspengar omfördelas

. Lunds universitet delar varje år ut medel för att stimulera internationaliseringen av forskning och utbildning – nästa år handlar det om nio miljoner kronor. Nu har Utbildningsnämnden ändrat urvalsindikatorerna. Det gynnar Universitetets särskilda verksamheter, USV, som får närmare 300.000 kronor mer än tidigare.

Studenter vid Internationella Miljöinstitutet. Foto: Mikael Risedal

Inom USV finns populära internationella masterutbildningar och många internationella forskare, t.ex. vid Centrum för Mellanösternstudier, CIRCLE, Internationella miljöinstitutet och LUCSUS, Lunds universitets centrum för hållbarhetsstudier.

Det är på internationaliseringskommitténs förslag som urvalsindikatorerna ändrats.

Tidigare vägde antalet utresande utbytesstudenter tyngst, nu räknar man in också antalet internationella avgiftsstudenter och så kallade freemovers, dvs. internationella studenter som kommer till Lunds universitet utanför utbytesavtal. Och istället för att beräkna personalens mobilitet, räknar man nu andelen utländsk personal.

USV får alltså med det nya sättet att mäta internationalisering sammanlagt nästan en halv miljon kronor i stimulansmedel, ett tillskott på närmare 300.000 kronor. Ekonomihögskolan får närmare 100.000 kronor mindre i stimulansmedel än tidigare och LTH 300.000 kronor mindre.

– EHL och LTH förlorar mest men vi står båda bakom förändringen. Den här satsningen behövs för att stimulera internationaliseringsarbetet, säger Kristina Eneroth, vicerektor och ordförande i Internationaliseringskommittén och även prorektor på Ekonomihögskolan.

BRITTA COLLBERG