Klarade omställningen med gemensam kraftsamling

Porträtt av kvinna.
– Det är makalöst vad hela universitetet har gjort. Hur mycket vi kan åstadkomma när vi samlar våra krafter och samarbetar. Alla jobbade mot samma mål – att få det att funka – och det lyckades vi med, säger Susanne Kristensson. Foto: Kennet Ruona

Att snabbt nå ut med viktig information till rätt målgrupp har varit en utmaning för den centrala krisledningsgruppen som efter den intensiva coronavåren gått in i en ny lugnare fas.
– Nu handlar det mest om samordning och vi funderar också på att bredda gruppen med verksamhetsföreträdare, säger förvaltningschef Susanne Kristensson, som leder gruppen.

Det är en utvilad, återhämtad och glad förvaltningschef som ansluter till den digitala intervjun på Teams. Redan före corona­krisen försökte hon uppmuntra sina kollegor – inte minst de utanför Lund – till digitala resfria möten.

– Men jag stötte på mycket motstånd och inte minst tekniska problem med bild och ljud. Nu har vi ju lärt oss. Vi har verkligen tagit ett digitalt jätteskutt, säger hon.

Ännu inte ur krisen

Det är en av de goda sakerna som kommit med krisen, menar förvaltningschefen, som dock betonar att vi ännu inte är ur den. Beredskapen finns för nya utbrott och särskilt bland lärarna är arbets­belastningen fortfarande hög med anpassning och omläggning av undervisningen.

– Men inom den gemensamma förvaltningen verkar vi så sakteliga återgå till det normala, även om många av oss fortsätter att arbeta hemifrån.

Susanne Kristensson tror att vi i fram­tiden kommer att behålla en del av distansarbetet, att vi har lärt oss jobba på nya sätt som kan visa sig vara positiva även under pandemifria tider.

Imponerad

När hon tänker tillbaka på våren och osäker­heten kring viruset, intensiteten i krisledningsarbetet, de snabba och radikala rektorsbesluten och inte minst verksamhetens anpassning och omställning, ler hon stort.

– Jag är så imponerad. Det är makalöst vad hela universitetet har gjort. Hur mycket vi kan åstadkomma när vi samlar våra krafter och samarbetar. Alla jobbade mot samma mål – att få det att funka – och det lyckades vi med!

Den centrala krisledningsgruppen, som främst består av sektionschefer inom den gemensamma förvaltningen, är ett beredningsorgan åt rektor som sedan fattar besluten. Susanne Kristensson berättar att man under hela våren höll sig till linjeorganisationen, det vill säga arbetade på samma sätt som man gör när man tar fram underlag till centrala styrdokument.

– Men allt gick så mycket snabbare. Det var tvära kast ibland, och allt kanske inte gjordes så noggrant som det borde. Men det måste finnas utrymme för att göra om och göra rätt, säger hon.

Styrt av andra

Gruppens beredningsarbete var också styrt av andra myndigheters rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och Ut­rikesdepartementet. Redan i början av året tillsatte LU en beredningsgrupp för utbytet med särskilt Kina som är ganska omfattande vid universitetet. Sen rullade det på, och Susanne Kristensson menar att man jobbat med hög kompetens inom krisledningsgruppen.

– Och kanske skulle vi ha utnyttjat ännu mer av den forskningskompetens som finns inom LU när det gäller just krishantering, säger hon, och hoppas på en ordentlig utvärdering av gruppens arbete när krisen är över.

Ett första steg i den riktningen är den lärdomsgrupp som är under tillsättning. Den ska samla upp och ta till vara positiva och negativa lärdomar från vårens coronakris.

Svag länk

En svag länk i den akuta krishanteringen tycker Susanne Kristensson har varit kommunikationen. Och särskilt då internkommunikationen.

– Det är svårt att nå alla anställda och studenter med snabb information, säger hon. Att nå rätt målgrupp med rätt information i rätt tid och på rätt språk. Och kanske även från andra hållet – att folk ute i verksamheten inte tycker att de fått fram sina frågor till oss.

Andra mer mjuka och mindre mätbara brister kan vara de som följer med färre fysiska möten och mycket hemarbete. Susanne Kristensson tar upp den förlorade kraft och energi som man annars får när man träffas och att arbetsplatsen hemma inte alltid uppfyller kraven på en god fysisk arbets­miljö. Och att vara chef och leda på distans kan hon också se en stor utmaning i.

Inte förlorat

Men för egen del, som chef för den gemensamma förvaltningen med drygt 800 medarbetare som hon leder genom sektions- och enhets­chefer, tycker Susanne Kristensson inte att hon missat eller förlorat särskilt mycket i sitt arbete.

– De flesta av mina kontakter sker ändå per mejl eller telefon – och jag tycker att jag har en god dialog med mina närmsta medarbetare, säger hon. Mycket av min representation och mina resor är inställda och det ger mig tid över till andra arbetsuppgifter. Men det sker så klart på bekostnad av färre externa kontakter som jag hoppas kunna återuppta så snart krisen är över.