Kollegiet berömmer rektorsprocessen

Porträtt av man.
Inga studenter ska kastas ut från universitetet, lovar Erik Renström. Foto: Kennet Ruona

Universitetskollegiet förordar Erik Renström som ny rektor och kollegiets ordförande, Marie Wahlberg, är nöjd med processen.
– Det var ju lite annorlunda denna gången, eftersom vi hade med representanter i rekryteringsgruppen, och de flesta av oss i kollegiet tycker att det blev tre väldigt bra slutkandidater, säger hon.

Förutom Medicinska fakultetens dekan, Erik Renström, var det Mia Rönnmar, Juridiska fakultetens dekan, och prorektor Sylvia Schwaag Serger som kollegiet hade att ta ställning till. De röstade två gånger – först på alla tre och sen på de två som fick flest röster i den första omgången. Erik Renström fick då 27 röster och Mia Rönnmar 19.

Olika profiler

De tre kandidaterna har lite olika profiler och efter dialoger och diskussioner i kollegiet funderade ledamöterna på vilken profil som Lunds universitet behöver just nu. Det fanns en blankröst, vilket innebar att 47 av ledamöterna röstade, och det är Marie Wahlgren nöjd med.

– Det enda jag tänker att vi får ta med oss till nästa gång är att vi kanske borde haft en tätare återkoppling mellan våra representanter i rekryteringsgruppen och resten av kollegiet. Men det är inte så lätt att samla så många människor.

Det breda uppdraget

Erik Renström, som är professor inom diabetesområdet, efterträdde Gunilla Westergren-Thorsson som dekan i januari 2018. När han bestämde sig för att kandidera till ny rektor sa han i LUM att det som lockade honom mest var det breda uppdraget, att verka mot alla områden och kollegor i alla åldrar.

Den 18 september fattade universitetsstyrelsen beslutet om förslag till ny rektor, och därefter är det regeringen som formellt utnämner den nya rektorn senare i höst.

Tillsättningen av prorektor

Parallellt med rektorsprocessen arbetar rekryteringsgruppen, som leds av universitetsstyrelsens ordförande Jonas Hafström, med tillsättningen av ny prorektor. En liknande profil finns framtagen för den tjänsten. Vid förra prorektors­valet reagerade universitetskollegiet över att de bara hade en kandidat att ta ställning till – och nu hoppas man på flera.

– Det är lite skillnad i och med att kravet på professorskompetens är bort­taget. Nu räcker det med att vara en väl meriterad lektor för att få bli prorektor, säger Marie Wahlberg.

FOTNOT. Den preliminära tidsplanen för prorektorsvalet ser ut enligt följande: Fram till den 12 oktober är det ledigkungörande. Mellan den 24 och 30 november intervjuar universitetskollegiet kandidaterna och yttrar sig till rekryteringsgruppen. Och den 15 december utser universitetsstyrelsen prorektorn.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English