Livsmedelsforskare samlas i nätverket LUFO

Lunds universitet är jätteduktigt på Food Studies – men vem känner till det?
I det nystartade nätverket LUFO finns matforskare från nästan alla fakulteter. En förhoppning är att LUFO ska öka chanserna att få spela en viktig roll i EU:s jättesatsning FoodKIC.

Etnologen Håkan Jönsson är koordinator för LUFO.

Mat berör oss alla, varje dag i våra liv. Det är svårt att hitta ett ämne som engagerar fler och det märks på den kickoff som LUFO, Lund University Food Studies, ordnar på LTH. Det är trångt runt den närproducerade soppan och fullt i föreläsningssalen när 75 personer från olika forskningfält och livsmedelsindustrin tar plats.

– Det goda är ofta det enkla, det gäller mat såväl som LUFO. Här finns redan forskning inom Food Studies på alla fakulteter. Vi samlar den under ett paraply och blir starka utåt. Vi är redan duktiga men vi har aldrig berättat det, säger Håkan Jönsson, koordinator för LUFO, etnolog och före detta kock.

I nätverket LUFO finns bland andra: medicinforskare som försöker hitta livsmedel som hejdar diabetes, samhällsvetare som undersöker om hälsotrenden är en ny religion, forskare inom livsmedelsteknik som försöker hitta smartare sätt att förädla livsmedel. Det finns även naturvetare som analyserar livsmedel och tarmfunktion, jurister som arbetar med EU-rätt och genmodifiering, ekonomer som undersöker vad vi vill köpa och kognitionsvetare som undersöker våra beslut i matbutik. Under dagen diskuteras både globala utmaningar och nya forskningsrön. En panel med forskare och representanter för livsmedelsindustrin har många olika idéer om vad LUFO bör fokusera på.

– Var proaktiva och informera mer om matrön. Låt inte matbloggarna få ta makten över vad som är bra mat. Ut på You-Tube där nästa generation lär sig laga mat och visa goda exempel, sa Rickard Albin, VD för Lyckeby Culinar.

LUFO bildades i slutet på 2014. Genom att samla all forskning runt livsmedel vill man öka samverkan mellan forskare från olika fält och med industrin. Koordinatorn Håkan Jönsson hoppas att LU ska bli känt som Sveriges bästa universitet inom Food Studies. Det behövs när LU tillsammans med industrikonsortiet Foodbest ska ansöka om att få skapa en ny regional nod runt livsmedel, forskning och innovation i Lund/Köpenhamn. Det gäller att väl motivera att en så kallad FoodKIC, Food Knowledge and Innovation Community, ska etableras just här. Lyckas ansökan övertyga skulle det leda till stora anslag från Horizon 2020, EU:s största satsning på forskning och innovation någonsin.

– Vi behöver samarbeta och synas för att öka våra chanser att få spela den roll vi hoppas på i EU:s jättesatsning. Vi vill kunna skicka in den bästa ansökan, säger Håkan Jönsson.