Märkliga fynd från vrak utanför Antikythera

Dykare som undersöker ett vrak utanför Antikythera
Fotograf: Brett Seymour

Forskare har upptäckt många märkliga föremål i vraket utanför den grekiska ön Antikythera, bl a delar av en bronsstaty och en mystisk skiva med en bild av en tjur.

Statydelarna, framför allt en arm i brons och två marmorfötter på en sockel, upptäcktes under stora stenblock och det gör att det internationella forskarlaget tror att det kan finnas åtminstone sju statyer i naturlig storlek dolda i närheten – i så fall ett helt unikt fynd från den aktuella perioden.

– Det är ett tecken på att det kommer att gå att komplettera de sex bronsskulpturer som man hittade delar av vid den första expeditionen 1901 och som nu finns utställda på statens arkeologiska museum i Aten, säger Brendan Foley som är marinarkeolog vid Lunds universitet och som lett utgrävningen tillsammans med Theotokis Theodoulou från den grekiska myndigheten för havsfornlämningar.

För 2 000 år sedan sjönk ett stort romerskt fartyg i Egeiska havet och lasten spreds ut över havsbotten. Sedan vraket upptäcktes av svampdykare 1900 har man funnit en häpnadsväckande uppsättning föremål, däribland brons- och marmorstatyer, smycken, keramik samt den berömda Antikytheramekanismen, betraktad som världens första kända dator.

Förra året upptäckte forskarna ett skelett av en människa som var så välbevarat att det kan gå att återvinna DNA.

Förutom statydelarna har forskarlaget grävt fram ett märkligt föremål i brons. Först hoppades de att det var en saknad del till Antikytheramekanismen men nu har röntgenbilder visat en relief av en tjur på ytan. Föremålet kommer att undersökas vidare.

Bland de övriga fynden finns ytterligare lämningar av människor samt brädor och stommar från skrovet som ger underlag för att fastställa fartygets typ och storlek.

Forskarlaget planerar att återvända till Antikythera i maj 2018 för att genomföra ännu en större utgrävning och bl a ta isär stenblocken för att se vad som kan döljas under dem.

Artikel i Nature: http://www.nature.com/news/antikythera-shipwreck-yields-statue-pieces-and-mystery-bronze-disc-1.22735

Dykarlaget: Fil. dr Brendan Foley, Fil. dr Theotokis Theodoulou, Fil. dr Dimitris Kourkoumelis, Fil. dr Alexander Tourtas, Phillip Short, Gemma Smith, Alexandros Sotiriou, Nikolas Giannoulakis, Evan Kovacs, Brett Seymour. Assistenter: bl a Michalis Kelaidis, Dimitris Romios och Paolo Iglic.