Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mästare i innovativt ledarskap

Män i Vita rockar. Foto
Åke Lernmark har prisats för sitt innovativa ledarskap och sin forskargärning. Foto: Tove Smeds

Det finns exempel på ledare inom akademin som inkluderar och engagerar. Åke Lernmark, senior­professor som forskar på typ-1 diabetes, är en sådan.
I oktober uppmärksammades han för just detta, då han tog emot det prestigefyllda Claude Bernard Prize för sitt innovativa ledarskap och sin forskargärning.

Åke Lernmark har lett forskargrupper i tre olika länder, handlett 33 doktorander till disputation och rankas som en av världens främsta experter inom autoimmun (typ 1) diabetes. Hans strategi är att försöka hitta nya personer att lämna vidare sina idéer till.

– När en yngre student eller doktorand fastnar för en idé, då släpper jag den och låter personen köra. Ledare ska inte begränsa det till att bara arbeta med det som just ledaren brinner för, eller är intresserad av. Och vi lär oss så mycket från studenterna, de tänker ofta på ett annat sätt än du själv. Det berikar, säger Åke Lernmark.

"Åke inkluderar alla"

När man talar med medarbetare som arbetar med Åke Lernmark nämner de hans inkluderande sätt att leda. Kanske har det att göra med att han vill att alla ska vara med och förstå. Det är det som ska genomföras tillsammans som är det viktiga för Åke Lernmark. Själv tycker han att det är lite märkligt att han under sina nästan sextio år inom akademin aldrig blivit riktigt osams med någon.

– Det är lite märkligt. Man borde ju bli förbannad på någon.

Nyfikenhet driver

Oavsett var i världen han varit, har ledstjärnan alltid varit själva frågeställningen inom forskningen. Drivet och känslan av att ”det här bara måste vi ta reda på”.

– Att förmedla den entusiasmen vi haft inför bland annat TEDDY-studien, där vi följer barnen från det att de föds, har inte varit svårt. För jag ville ju ha reda på: hur sjutton går det till när någon får typ 1-diabetes?

Även om det funnits tankar på att bli kliniker, så har Åke Lernmark stannat kvar inom akademin. Det ena forskningsprojektet gav forskningsanslag till nästa projekt.

– Jag brukar säga att vi inte behöver fler läkare, vi behöver färre sjukdomar. Det har varit bra för kliniken att vi startade TEDDY-studien. Nya studier att utveckla bromsmediciner har fötts ut ur TEDDY. Och flera doktorander som jag bidragit till att de disputerat har gått vidare till kliniskt arbete och en del är klinikchefer. Därför har jag inte så dåligt samvete.

Åke Lernmark tipsar ledare inom akademin

  • Välj studenter och medarbetare med omsorg. Det första intrycket är ofta avgörande. Det blir många intervjuer men det är det värt.
  • Sporra till och stöd personens egna ideér.
  • Bearbeta manuskript tillsammans och var tydlig och konstruktiv i din kritik.

Åke Lernmark tipsar studenter och doktorander

  • Vad skulle du helst vilja arbeta med?
  • Vilka handledare och forskargrupper finns det som uppfyller dina önskemål? Gå på intervjuer.
  • Skriv, skriv och skriv. Börja tidigt att formulera din forskning i skrift.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.