Min coronavardag: Vi har fått lära oss att lösa oväntade situationer

kvinna.
Camilla Ennerberg bor i Köpenhamn och arbetar med utbytesstudenter - så mycket har förändrats för henne.

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Camilla Ennerberg, internationell koordinator på Ekonomi­högskolan

Hur har din jobbvardag påverkats?

– Jag bor i Köpenhamn och jag har arbetat på distans sedan mitten av mars när gränsen mot Sverige stängdes. Varje morgon har jag möte med mina kollegor på internationella avdelningen via Teams och vi använder Skype och mejl i vår kontakt med studenterna. Det går bra, men jag saknar den vardagliga kontakten med kollegor och studenter.

Hur har ditt sätt att arbeta för­ändrats?

– Jag arbetar med att ta emot utbytesstudenter och skicka studenter på Ekonomihögskolan på utbyte till partneruniversitet över hela världen. Mitt och mina kollegors arbete har påverkats mycket av covid-19. Flera utbyten har ställts in och många inresande utbytesstudenter har rest hem. Vi har fått lära oss att lösa oväntade situationer när oförutsägbara händelser sker i vår omvärld.

Hur har ditt sociala beteende eller liv förändrats?

– Jag har skurit ned rejält på sociala kontakter. Jag är hemma mycket och när jag går ut är det för att promenera, cykla eller handla. Jag har lärt mig att uppsatta saker som jag tidigare tog för givet, som att röra sig fritt och att träffa folk när och var man vill. Jag ser fram emot att träffa kollegor, vänner och äldre släktingar när det här är över. Och att gå till gymmet!