Nytt centrum för kollektivtrafik tar ett brett grepp

Enligt Sveriges politiska mål ska kollektivtrafiken fördubblas de närmaste årtiondena, både i antalet resenärer och i andel av persontrafiken. Hur ska detta kunna klaras av?
Det är den svåra fråga som forskningscentret K2 ska försöka besvara. K2 står för både ”kunskap och kompetens” och ”fördubblad kollektivtrafik”, och har LU, Malmö högskola och Statens Trafik- och forskningsinstitut VTI som huvudmän.

En av forskarna vid centrumet är trafik och väg-doktoranden Jean Ryan, som studerar hur personer runt pensionsåldern förflyttar sig.

Tvärvetenskaplig forskning är en av K2s grundprinciper. En annan är det nära samarbetet med branschen i vid bemärkelse – med alla som arbetar med kollektivtrafik, från landsting och trafikbolag till konsulter, myndigheter, fordonstillverkare och fackliga organisationer.

– Detta gör K2 unikt i världen, såvitt jag vet. Hela idén kommer faktiskt från branschen från början, säger dess forsknings-ledare Tom Rye som också är professor vid LU-institutionen Trafik och väg.

Han förklarar att man inom branschen var missnöjd med att forskningen om kollektivtrafik var så spretig, utspridd och svår att hitta. Man efterlyste också en mer tvärvetenskaplig inriktning. Kollektivtrafik är ju inte bara en teknisk fråga, utan också en fråga för statsvetare, ekonomer, sociologer, psykologer med flera.

Branschens starka intresse gör dels att resultaten av K2:s forskning lättare kan komma till praktisk nytta, dels att man kan dra in praktiker i själva forskningsarbetet. Detta håller nu på att komma i gång.

– Vi har haft begränsade resurser hittills, och mest arbetat med att bygga upp organisationen. Men efter nyår startar vi många nya projekt, i nära samarbete med avnämarna. Dessa ska inte bara ingå i referensgrupper och få en dragning av forskarna några gånger om året, utan också aktivt delta i forskningsarbetet, hoppas Tom Rye.

En fråga han skulle vilja få belyst inom K2 är vad beslutsfattare och lobbyister egentligen vill ha ut av framtidens kollektivtrafik. Nu handlar målen ofta bara om hur mycket tid som kan sparas genom en viss investering. Men en viss satsning, som t.ex. den nya MalmöExpressen med extralånga bussar och eget körfält, kan ju även ha andra mål.

– MalmöExpressen knyter samman så olika områden som Västra hamnen och Rosengård, hjälper till att ge liv åt centrum, och bidrar till Malmös image av en stad som är modern och med sin tid. Hur beskriver man sådana mål, och hur mäter man om de har uppnåtts? undrar Tom Rye.

En annan fråga han vill att K2 ska ta upp är hur kontrakten mellan beställare och utförare kan förbättras. Detta är en gammal fråga som kan ställa till med mycket problem – senast i form av strejken på Veolias tåg i somras, där facket menade att det gällande kontraktet gav personalen orimliga villkor.

Två LU-doktorander är redan knutna till K2. Den ene, företagsekonomen Erik Ronnie, har precis börjat med sin forskning om nya sätt att finansiera kollektivtrafiken. Den andra, trafik och väg-doktoranden Jean Ryan, har kommit lite längre. Hon studerar ”yngre-äldre” – personer kring pensionsåldern – och hur de förflyttar sig. Det är ett rätt nytt tema, eftersom kollektivtrafikforskningen hittills mest handlat om resvanorna hos personer i yrkesverksam ålder.

– Dagens 65-åringar verkar använda bil mer än deras jämnåriga förr i tiden, kanske för att de har bättre ekonomi. Å andra sidan är de ”yngre-äldre” en mycket blandad grupp: här finns både de som har god hälsa och gott om pengar, och de som inte har någondera, säger Jean Ryan.

Hon utgår delvis från resvaneundersökningar, men ska också använda sig av fokusgrupper och göra egna enkäter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Målet är att få en bättre uppfattning om pensionärernas framtida resvanor, en viktig fråga för kollektivtrafikplaneringen med tanke på att de äldre blir allt fler.

– I Sverige talas det mycket om bristerna inom dagens kollektivtrafik. Men faktum är att Sverige i en europeisk jämförelse ligger bra till, sa Tom Rye vid K2s första internationella konferens nyligen.

Han hade försökt bena ut skälet till att kollektivåkandet är så relativt högt här i landet. Det beror inte på vare sig högre subventioner, en större urbanisering, högre bensinpriser eller ett mindre bilägande, för Sverige har inte Europarekordet i något av dessa avseenden. Tom Rye tror att skälet har mer med den svenska kulturen att göra.

– Här finns bland annat ett intresse för kollektiva satsningar, en hög tilltro till samhällets institutioner och en positiv syn på innovationer, breda samarbeten och praktiska lösningar. Det gör att nya idéer inom kollektivtrafiken får fäste snabbare här än i många andra länder.

Text & foto: Ingela Björck

Fotnot: Mer information om K2 finns på www.k2centrum.se