Podden Öppet fall gör juridik underhållande

Christian Dahlman, professor och redaktör, med Niklas Arvidsson, universitetslektor, i studion.

Historiska och spännande fall med snåriga händelseutvecklingar fortsätter att få juristernas uppmärksamhet genom podden Öppet fall, som nu är inne på sin andra säsong.

Öppet falls premiäravsnitt i september 2019 handlade om rättegångarna mot Thomas Quick och fick mer än 20 000 nedladdningar. Sedan dess har podden behandlat ett flertal andra uppmärksamma rättsfall och fått många trogna lyssnare.

Nu har podden producerat en andra säsong, med avsnitt som släppts under våren. I februari kom ett avsnitt om mordrättegången mot författaren Carl Jonas Love Almqvist på 1850-talet, och det senaste handlar om spionrättegången mot flygofficeren Bertil Ströberg på 1980-talet.

Podcasten Öppet fall produceras på Juridiska fakulteten vid Lunds universitet, och riktar sig mot alla med ett intresse för samhällsfrågor. Man behöver inte vara jurist för att hänga med.

”Det är extra roligt att många positiva reaktioner kommer från lyssnare som inte är jurister och säger att vi har lyckats göra juridik begripligt och underhållande”, säger poddens redaktör Christian Dahlman, professor i allmän rättslära.

Vårens avsnitt är en blandning av aktuella och historiska fall, och mellan  straffrätt och civilrätt. Säsong två avslutas i maj med ett avsnitt som är särskilt intressant för medicinare – rättegången mot en pappa som blir åtalad för att ha utsatt sin son för s.k. ”skakvåld”. När åklagaren kallar läkare som vittnen visar det sig att relationen mellan juridik och medicin kan vara problematisk.

Du kan läsa mer om ÖPPET FALL på poddens hemsida och du kan lyssna på Spotify, Podcaster, Acast och andra ställen där poddar finns.