Prins Daniel uppmuntrar till eget företagande

Prins Daniel i samtal med några studenter på EHL. Foto: Jonas Andersson

Entreprenörskap stod på agendan när prins Daniel under måndagen besökte Lunds universitet som ett led i arbetet med Prins Daniels Fellowship och Entreprenörskapsprogram som han driver tillsammans med Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.

Prinsen, som själv har en bakgrund som egen företagare, är mycket engagerad i entreprenörskap, och hoppas kunna inspirera fler att våga prova att starta eget.

– I dag är det en stor grupp, runt 50-60 procent av de unga, som kan se sig själva som entreprenörer, men det är knappt en procent som blir det. Den diskrepansen mellan att vilja och att verkligen göra det är stor, sa prins Daniel när han och ett antal experter från prins Daniels Fellowship och Entreprenörskapsprogram träffade studenter på Ekonomihögskolan (EHL).

Dagen inleddes med ett besök på Polhemskolan innan det blev lunch i Biskopshuset med bland andra universitetsledningen och ett antal studentrepresentanter. LUS (Lunds universitets studentkårer) ordförande Clara Lundblad passade på att räcka över ett livstids medlemskap på Gerdahallen till prins Daniel, som själv har ett förflutet som gymägare.

Därefter fortsatte sällskapet till EHL där prins Daniel tog plats på scen tillsammans med två av de experter som ingår i Prins Daniels Fellowship och Entreprenörskapsprogram, restaurangentreprenören Melker Andersson och Johan Skarborg, grundare och koncernchef för Academic work. Även företagaren Caroline Hjelte, en av de som får hjälp av programmets experter, berättade om sina erfarenheter.

Det blev ett samtal som handlade om vad man kan göra för att få fler att våga satsa på eget företagande och också om vilka rädslor och problem som kan uppstå och få dem som vill att ändå inte våga ta steget.

– Man ska inte vara så rädd för att misslyckas. Vi lär av våra misstag. Det är inte hela världen om det inte går. Det går att börja om, sa prins Daniel.

Jonas Andersson

Prins Daniels Fellowship och Entreprenörskapsprogram

Projektets huvudsakliga syfte är att stimulera till entreprenörskap och få fler företag att startas. Projektet kommer i en första fas att drivas under två år, för att därefter utvidgas successivt. Målsättningen är:

• Att etablera ett nätverk av Prins Daniels Fellows som är framgångsrika ledare för små, unga företag som projektet valt ut.

• Att etablera projektet Prins Daniels Fellows och Entreprenörskapsprogram som en kraft i Sverige för att uppmärksamma och stimulera till entreprenörskap.

• Att återkommande besöka gymnasieskolor och universitet/högskolor i landet för att inspirera unga människor att satsa på entreprenörskap och högre utbildning.