Rekordmånga har läst miljömoocar under pandemin

Porträtt av en man och en kvinna. Foto.
Charlotte Leire och ­Kes McCormick visar upp broschyrer om sina moocar. Foto: Jan Olsson.

Internationella miljöinstitutet, IIIEE, går i bräschen för öppna, månadslånga kurser på internet, så kallade moocar.
Satsningen på moocar har varit framgångsrik, enligt ansvariga. De senaste åren har var sjätte student uppgett att kurserna på nätet påverkat dem att söka en av Miljö­institutets traditionella utbildningar.

Att studenter lockats till utbildningarna är bara en av flera positiva aspekter, enligt Charlotte Leire och Kes McCormick, ansvariga för IIIEE:s moocar. Möjlig­heten till samverkan med olika samhälls­aktörer är en annan. Miljöinstitutet har i flera år samarbetat med internationella organisationer för att ta fram kursmaterial till ­moocar (Massive Open Online Courses). Bland annat har man sam­arbetat med Förenta Nationerna, Världs­naturfonden och universitet i andra länder.

Nästa steg kan bli att producera online-utbildningar tillsammans med företag. En global bjässe har redan hört av sig.

– Det här företaget har kontaktat Coursera, plattformen där våra moocar finns, som i sin tur har hört av sig till oss, säger ­Charlotte Leire.

Porträtt av man och kvinna i en trappa. Foto.
­Kes McCormick och Charlotte Leire ansvarar för Miljöinstitutets moocar. Foto: Jan Olsson.

Högre utbildning och undervisning är inne i ett paradigmskifte där utvecklingen går mot att allt mer sker online. Och det går snabbt, påskyndat av pandemin. 2012 lanserade Stanford University Coursera som en plattform för universitetskurser online, sedan dess har plattformen vuxit till att bli den största utbildningsförmedlaren i världen.

– Med pandemin har antalet besökare i våra moocar mer än fördubblats och drygt tre gånger fler än före pandemin avslutar kurserna, berättar Charlotte Leire.

Moocar ett komplement

Miljöinstitutet ser inte traditionell undervisning och de öppna webbkurserna som två motpoler som konkurrerar med varandra. Tvärtom är moocar ett komplement som kan bidra i den traditionella undervisningen. Exempelvis kan filmer som ingår i en mooc användas i klassrummet. Numera översätts filmerna på Coursera automatiskt till sju, åtta olika språk.

– Det öppnar oanade möjligheter. Tänk bara när alla kan tillgodogöra sig undervisning online oavsett vilket språk de behärskar, säger Kes McCormick.

På Miljöinstitutet är moocarna mer än undervisning. De är ett sätt att påverka, att nå ut till hundratusentals människor och göra institutet känt och visa vad det kan bidra med i hållbarhetsfrågor.

Tre kategorier studenter

Miljöinstitutet har identifierat tre kategorier som söker sig till moocarna: studenter, yrkesverksamma som vill vidareutbilda sig eller byta karriär, samt allmänt intresserade.

– Oavsett målgrupp är det bara en liten del som fullföljer en hel mooc. Men vår impact kan vara precis lika stor på de som inte avslutar kurserna som på de som gör det, säger Kes McCormick.

– I dag kan impact och outreach av­göra om du som forskare får till exempel EU-pengar för att finansiera ett projekt. Moocar är ett fantastiskt sätt att nå ut i hela världen.

Studentkritik

Från studenthåll har det kommit kritik mot de öppna webbkurserna. Kritiken har till stor del handlat om risken att traditionell campusundervisning utarmas om pengar tas därifrån för att finansiera online-utbildningar. En rimlig reaktion, men inte logisk, menar Kes McCormick.

– Pengarna till att utveckla moocar kommer till allra största delen från forskningsanslag och externa finansiärer, inte från den traditionella utbildningsbudgeten, säger han.

Borde jobba mer strategiskt

Svenska universitet, däribland Lunds, borde jobba strategiskt med moocar och omfamna dem på ett helt annat sätt än idag, menar Kes McCormick. Inte minst betraktar han online-utbildningarna som en given del av det livslånga lärandet. Om inte strategin finns är risken stor att man blir akterseglad av andra universitet, som Stanford, Melbourne och MIT, som enligt Kes McCormick spelar i en helt annan liga vad gäller online-utbildningar jämfört med svenska universitet.

– Utbildningsmöjligheterna på internet är enorma och vi har knappt sett början. Universitet som inte hänger med går miste om en gigantisk möjlighet, säger han.

Moocar på Miljöinstitutet

Internationella miljöinstitutet, IIIEE, lanserade sin första mooc i januari 2015. Sedan dess har det blivit fyra till och i år lanseras minst en ny mooc. Tillsammans har de haft cirka 797 000 besökare på Coursera och omkring 171 000 har registrerat sig. I höstas rankades en av moocarna, Sustainable cities, bland de 250 bästa onlinekurserna i världen.

Internationella miljöinstitutets moocar är på fem veckor med fem studietimmar per vecka. De är gratis, med undantag för den som vill ha ett certifikat på genomgången mooc – då kostar kursen 49 US-dollar. Det finns inga moocar framtagna vid svenska lärosäten som berättigar till högskolepoäng.

Coursera är en plattform för moocar producerade av universitet och stora företag. Bland annat finns tre till sex månader långa online-utbildningar, moocar, framtagna av arbetsgivare som Facebook och Google.

Universitetets startsida för moocar: lu.se/studera/valja-studier/program-och-kurser/moocar

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English