Lokalplanerare Karin Lantz på LU Byggnad leder den brett sammansatta gruppen som arbetar med projektet Hållbar mobilitet som handlar om anställdas och studenters resor till och från campus.
– Studenterna kör inte mycket bil utan det är främst våra anställda, säger Karin Lantz.
Inte så populärt
Att dra ner på parkeringsplatser eller höja parkeringsavgifterna är inte så populärt – men något som bör göras och samtidigt öka förutsättningarna och förenkla för andra färdsätt än bilkörning.
Projektgruppen har haft två workshoppar om varför och hur man ska få ner CO2-avtrycket och anpassa sig till universitetets hållbarhetsplan. En resvaneundersökning har gjorts tidigare och ännu en kommer nu efter pandemin.
– Energikrisen och höga priser på bränsle gör det också meningsfullt att undersöka resvanorna på nytt, säger Karin Lantz.
Samarbetsmöjligheter
Man har varit i kontakt med externa aktörer för att undersöka samarbetsmöjligheter och på vissa platser inom campus pågår även åtgärder som ska främja den mobila hållbarheten parallellt med projektet. Till exempel E-huset, där Akademiska hus testar att styra upp hanteringen av elskotrar som studenterna gärna utnyttjar. Akademiska hus har även placerat åtta laddstolpar där vilket man också gjort vid Kemicentrum och Geologicentrum.
– Vi har också tittat på möjligheter till appar för samåkning.
Projektgruppens arbete ska resultera i en handlingsplan som förväntas vara klar under våren 2023.