Satsning på hållbart resande till jobbet

Cyklister bland träd.
Mer av cyklande och mindre bilkörning till och från campus är ett mål för universitetet. Foto: Johan Bävman

Bättre parkeringsplatser för cyklar och kanske rabatterade resor med kollektivtrafiken.
Det skulle kunna vara två åtgärder för att få anställda att undvika bilen fram och tillbaka till jobbet.

Lokalplanerare Karin Lantz på LU Byggnad leder den brett sammansatta gruppen som arbetar med projektet Hållbar mobilitet som handlar om anställdas och studenters resor till och från campus.
– Studenterna kör inte mycket bil utan det är främst våra anställda, säger Karin Lantz.

Inte så populärt

Att dra ner på parkeringsplatser eller höja parkeringsavgifterna är inte så populärt – men något som bör göras och samtidigt öka förutsättningarna och förenkla för andra färdsätt än bilkörning.
Projektgruppen har haft två workshoppar om varför och hur man ska få ner CO2-avtrycket och anpassa sig till universitetets hållbarhetsplan. En resvaneundersökning har gjorts tidigare och ännu en kommer nu efter pandemin.
– Energikrisen och höga priser på bränsle gör det också meningsfullt att undersöka resvanorna på nytt, säger Karin Lantz.

Samarbetsmöjligheter

Man har varit i kontakt med externa aktörer för att undersöka samarbetsmöjligheter och på vissa platser inom campus pågår även åtgärder som ska främja den mobila hållbarheten parallellt med projektet. Till exempel E-huset, där Akademiska hus testar att styra upp hanteringen av elskotrar som studenterna gärna utnyttjar. Akademiska hus har även placerat åtta laddstolpar där vilket man också gjort vid Kemicentrum och Geologicentrum.
– Vi har också tittat på möjligheter till appar för samåkning.
Projektgruppens arbete ska resultera i en handlingsplan som förväntas vara klar under våren 2023.