Sfinxer på nya äventyr

En skulptur i form av en sfinx hissas i luften. Foto:
Sfinxen tar en sista flygtur över Universitetsplatsen. Foto: Kennet Ruona.

Sedan sfinxerna togs ner från Universitetshusets tak är det många som undrar vart de nu ska ta vägen.
– Vi har diskuterat frågan i rektors ledningsråd och det finns en enad hållning att vi vill behålla dem, säger vice­rektor Lena Eskilsson.
Men exakt var sfinxerna ska placeras är en ­öppen fråga.

En mulen novembermorgon flög de fyra sfinxerna ner från Universitets­husets tak. De 3,5 ton tunga betong­skulpturerna har börjat vittra och spricka. För att förhindra olyckor med nedfallande delar har Statens fastig­hetsverk, som äger och förvaltar Universitets­huset, bestämt att sfinxerna ska ersättas med nya, säkrare kopior. Enligt planen ska de sättas upp om ungefär ett år.

Frågan är nu vad som ska hända med de nedtagna sfinxerna. De tillverkades 1993, och även om de har lite sprickor är de i betydligt bättre skick än den envingade och näslösa originalsfinx från 1882 som står lite undanskymd i Botaniska trädgården.

Skulptur i form av sfinx hissas i luften.
Nedhissningen av de fyra sfinxerna på Universitetshusets tak gick utan problem. Foto: Kennet Ruona

Universitetet har meddelat ­Statens fastighetsverk att man gärna tar hand om sfinxerna och har initialt fått positiva signaler därifrån.

– Det dök upp många tankar och idéer på rektors ledningsråd om var de skulle kunna stå, men ingenting bestämdes, säger Lena Eskilsson, som är ordförande i styrgruppen för Universitetshusets utveckling.

– Bland förslagen fanns placering på Brunnshög, Forum Medicum, EHL eller en på varje verksamhetsort. Det föreslogs också en ”selfie-sfinx” i Lundgård och en ”partner-sfinx” till den som står ensam i Botan... Men det är bara lösa förslag än så länge. Vi vet inte heller ännu hur skicket är och om det är möjligt att placera dem mer publikt. I slutändan blir det nog rektor som bestämmer – baserat på förankring och diskussioner i olika organ.

Och det finns tid att fundera på saken. Innan sfinxerna får en ny placering ska de, tillsammans med originalsfinxen i Botan, ­hållas tillgängliga som mallar för en stuckatör vid gjutningen av de nya sfinxerna.

Sfinxerna

Helgo Zettervall ritade Universitetshuset som invigdes 1882 och då pryddes av fyra sfinxer på taket. 1959 togs de ner eftersom de hade börjat spricka och därmed utgjorde en säkerhetsrisk. 1978 placerade Uarda-akademien en av original­0sfinxerna i Botaniska trädgården, efter att den hittats i ett förvaringsutrymme på LTH.

Först 1993 kom nya kopior på plats på Universitetshuset med hjälp av privata donationer. Dessa sfinxer ska nu i sin tur få ersättare under 2022.

Sfinxerna är omtyckta symboler för Lunds universitet och används också av närstående organisationer – både Boelspexarna och Studentlund har sfinxer i sina logotyper.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English