Snart dags för 230 doktorer att prydas med hatt och krans

Bild på tidigare doktorer som har promoverats. Foto: Kennet Ruona.
Foto: Kennet Ruona

Fredagen den 26 maj är det dags för universitetets största akademiska högtid, doktorspromotionen, som äger rum i Lunds domkyrka.

Vid årets doktorspromotion promoveras 244 doktorer och 17 hedersdoktorer medan 40 jubeldoktorer kreeras. Processionen avgår från Universitetshuset kl. 12.00 och beräknas tåga tillbaka från Lunds Domkyrka till Universitetshuset 3-3,5 timmar senare.

Antal doktorer

• Doktorer efter avlagda prov: 244
  • Deltager: 230
  • Absens: 14

• Jubeldoktorer: 40
  • Deltager: 21
  • Absens: 19

• Hedersdoktorer: 17

All information finns samlad i kalendariet

Deltagarlista över doktorer och hedersdoktorer som promoveras samt jubeldoktorer som kreeras vid doktorspromotionen 26 maj 2023

Hedersdoktorer 2023
Vid årets doktorspromotion installeras 17 hedersdoktorer.
Mer om årets hedersdoktorer och hedersdoktorsföreläsningarna

Direktsänd promotionsceremoni
Promotionsceremonin i Lunds domkyrkan kommer att direktsändas från kl. 12:00 (sändningen kommer inte att kunna ses i efterhand).
Länk till direktsändning via Lunds universitets YouTube

Länken till direktsändningen kommer att finnas tillgänglig via lu.se

Salut
I promotionsakten ingår salut med kanonskott, en hyllning till doktorerna, som utförs av Wendes artilleriregemente. Salut skjuts i intervaller mellan cirka kl. 12.00 och 15.30.

Kransflickefärd den 26 maj

De nio kransflickorna symboliserar de nio muserna, som under antiken inspirerade tänkare och konstnärer till stordåd. Kransflickorna är döttrar till doktorer från humanistiska, samhällsvetenskapliga, ekonomiska och naturvetenskapliga fakulteten (ursprungligen den filosofiska fakulteten) och anländer på promotionsdagen till Domkyrkan med häst och vagn. De bär in de filosofiska fakulteternas lagerkransar och inleder således denna del av promotionen.

Kransflickorna färdas i häst och vagn genom Lunds centrum till Domkyrkan. Färden börjar kl. 13.10 vid Gamla Biskopshuset, Biskopsgatan 1 och fortsätter sedan via Allhelgona kyrkogata, Bredgatan, Sankt Petri kyrkogata, Clementstorget, Bangatan, Bantorget, Klostergatan