Jubileumssymposium: Johan Jacob Döbelius 350 år

25 mars 2024 10:15 | Övrigt

För 350 år sedan, den 29 mars 1674 föddes medicinaren Johan Jacob Döbelius, adl. von Döbeln, som kom att bli en av de tongivande professorerna vid Lunds universitet i början av 1700-talet, känd bland annat för grundandet av Ramlösa hälsobrunn. Han utnämndes till provinsialläkare i Skåne 1699 och professor i praktisk medicin vid Lunds universitet 1710, samt fungerade vid flera tillfällen som rektor för universitetet. Han är också den mest avbildade professorn i Lunds universitets historia. Över en halv miljon exemplar av hans porträtt lämnar varje dag Ramlösafabriken.

Om evenemanget

Plats: