Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

MAX IV och ESS

Sveriges största forskningsanläggningar
Att de två största forskningsanläggningarna i Sverige — MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source (ESS) — ligger i Lund speglar bland annat styrkan och attraktionskraften som forskningen vid Lunds universitet erbjuder.

MAX IV

MAX-laboratoriet är en nationell forskningsanläggning med Lunds universitet som värd. Laboratoriet har varit framgångsrikt i drygt 30 år, och 2016 färdigställdes MAX IV – Sveriges största och mest ambitiösa satsning på forskningsinfrastruktur, och världens ljusstarkaste synkrotronljusanläggning.

Här kommer det osynliga att göras synligt.

Fullt utbyggt kommer MAX IV att ta emot mer än 2 000 forskare årligen från Sverige och resten av världen. De forskar inom bland annat

• materialvetenskap
  • strukturbiologi
  • kemi och
  • nanoteknologi.

Så fungerar MAX IV

Max IV:s webbplats

European Spallation Source (ESS)

I nordvästra Lund byggs European Spallation Source (ESS), en unik materialforskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som är ett europeiskt konsortium för forskningsinfrastruktur (ERIC) med medlemsländer i hela Europa.

På ESS kommer forskarna att kunna studera olika typer av material, från plast och proteiner till mediciner och batterier, för att förstå hur de är uppbyggda och fungerar.

Anläggningen kan liknas vid ett gigantisk mikroskop, där neutroner används för att analysera prover på atom- och molekylnivå.

ESS kommer att öppna vägen för framtida forskningsgenombrott inom

• medicin
  • miljövetenskap
  • klimat
  • kommunikation och
  • transport.

Tillsammans med MAX IV-anläggningen kommer ESS att bilda ett nav i den europeiska forskningsinfrastrukturen. ESS kommer att inleda användarprogrammet för forskare 2023.

Webbplatsen esss.se

Lund Institute of Advanced Neutron and X-ray Science (LINXS)

Svenska LINXS är ett forskningsinstitut som främjar vetenskap och utbildning inom forskning om neutroner och synkrotronljus.

Institutet strävar efter att bli en nod för nationella och internationella forskningsaktiviteter i Science Village Scandinavia, och en tankesmedja som initierar nya idéer och forskningsteman.

En grundidé för verksamheten är att skapa en stark och innovativ forskningsmiljö genom att världsledande forskare besöker institutet för att dela med sig av sina kunskaper.

LINXS mål är att:

• attrahera världsledande forskare som besöker LINXS i korta, intensiva perioder
  • stärka och utveckla dialogen mellan akademin och samhället när det gäller infrastruktur inom neutron- och synkrotronljusforskning
  • skapa internationella nätverk och göra Sverige mer synligt inom neutron- och synkrotronljusforskning.

LINXS webbplats