Jobbet som doktorand i matematik

Adem Limani berättar.

Adem arbetar som doktorand inom harmonisk analys och operatorteori, vilket har många tillämpningar inom signalbehandling och studier av vågor. Som doktorand består arbetet huvudsakligen av forskning och undervisning.

– Det bästa med mitt jobb är att jag, bortsett från mina undervisningstimmar, fritt kan förfoga över min forskartid och arbeta på mina villkor. Att bedriva forskning i matematik handlar om att utforma nya idéer och lösningar på logiska problem och därför är det särskilt viktigt att skapa en miljö där kreativiteten kan flöda fritt.

– Under min utbildning fick jag först prova på grundkurser inom olika matematiska discipliner. Jag valde därefter att fördjupa mig inom ett specialområde. Jag uppskattade att jag hade möjlighet att utforma min utbildning efter eget intresse.

Bild på tidigare student vid matematik

Adem Limani.