Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande

Kurs 15 högskolepoäng

Allmänt

Kursen introducerar dig till den sorts socialpsykologi som är relevant för marknadsföring, övertalning, inflytande och opinionsbildning.

Fokus ligger på Robert Cialdini’s bok "Influence; the science and practice". Cialdini är en socialpsykolog som studerat inflytande både i laboratoriet och på fältet, och hans böcker är numera standardlitteratur för amerikanska försäljare och marknadsförare. Dessutom kommer du att läsa om relevant grundforskning i socialpsykologi.

 

Innehåll

Förutom den teoretiska bakgrunden är kursen fylld med praktiska övningar och laborationer. Kursen mynnar ut i ett längre projekt där du och ett team av klasskamrater skapar ett eget marknadsföringsprojekt från idé till slutgiltig presentation. Många tidigare team har samarbetat med riktiga klienter, där i vissa fall marknadsföringsideerna har blivit verklighet.

Kursen riktar sig inte enbart till dig som vill lära dig att bli en skicklig kommersiell marknadsförare, men också till dig som vill marknadsföra andra typer av "produkter" som t. ex:

  • politiska partier och idéer
  • hälsobeteende (t.ex hjälmanvändning)
  • prosocialt beteende (t. ex, skänka pengar).

Mer om utbildningen hittar du på http://www.psy.lu.se/utbildning/fristaende-kurser/kursutbud

Kontakt

Institutionen för psykologi
Paradisg. 5 P och Allhelgona Kyrkog. 14 O, 14 M, Lund
Box 213, 221 00 Lund

Kristian Almquist

Studievägledare

+46 46 222 91 22

kristian [dot] almquist [at] psy [dot] lu [dot] se

Anna Hjalmers Mattsson

Studievägledare

+46 46 222 87 54

anna [dot] hjalmers_mattsson [at] psy [dot] lu [dot] se

Ingela Petersson

Studievägledare

+46 46 222 80 91

ingela [dot] petersson [at] psy [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2 eller Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5/A5)

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 34 %, Högskoleprov: 34 %, Akademiska meriter (APGR): 32 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Alla utbildningstillfällen

Start Höstterminen 2017

Studieperiod

Ansökan

Dagtid Lund, halvtid 50%

På svenska

28 augusti 2017 - 14 januari 2018

Ordinarie anmälningstid har gått ut.

Senaste antagningspoäng

UrvalsgrupperHT 2017

Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)20,70

Gymnasiebetyg med komplettering (BII)21,70

Folkhögskolebetyg (BF)-

Högskoleprovet (HP)1,15

Akademiska poäng på grundnivå (APGR)165,0

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Antagna studenter totalt

Höstterminen 201785 st

Start Vårterminen 2018

Studieperiod

Ansökan

Dagtid Lund, halvtid 50%

På svenska

15 januari 2018 - 3 juni 2018

Ordinarie anmälningstid har gått ut.

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se

Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

 

 

 

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande är 22 500 SEK.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen