Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Alexandra Wennheden Alm

alumn från Service Management
Jag känner att jag genom utbildningen har fått ett övergripande helikopterperspektiv, som gör att jag kan lägga ihop olika trådar som kanske är svåra för andra att lägga ihop. Jag har en annan förmåga att lägga pusslet så att säga.

Vad innebär ditt jobb?

Jag har produktionsansvar, vilket betyder att det är jag som leder hur vi ska jobba, hur teamet ska prioritera och hur vi ska sätta upp våra interna processer. Jag agerar även lite sköld för teamet så att de kan jobba ostört. Frågorna jag ska besvara är egentligen ”vad vi ska göra”, ”när” och ”vem”.
 

Tycker du att utbildningen gav dig några verktyg för den rollen du har idag?

Jag har nog tagit med mer mig mycket mer än vad jag tror. Under tiden som du pluggar låter allt så rimligt och enkelt, men sedan ute i arbetslivet inser du att inte alla har den kunskapen som du har. Jag känner att jag genom utbildningen har fått ett övergripande helikopterperspektiv, som gör att jag kan lägga ihop olika trådar som kanske är svåra för andra att lägga ihop. Jag har en annan förmåga att lägga pusslet så att säga.

Det vi lärde oss inom ledarskap är nog det som har gett mig allra mest. Jag har en form av indirekt ledarskap som gör att jag kanske har lättare i min yrkesroll än om jag inte hade gått utbildningen. 


Du fick jobb innan du avslutat utbildningen?

Ja, via kontakter fick jag erbjudande om att bli kanslichef för Helsingborgsfestivalen, så jag började jobba redan under våren när jag skrev examensarbetet. Jag hade varit ganska aktiv i studentföreningar, så det var därigenom jag fick möjligheten.


Hur har ditt arbetsliv sett ut sen dess, fram tills idag?

Efter min projektanställning på Helsingborgs stad fick ett vikariat som biträdande produktchef, där jag jobbade på marknadsavdelningen med marknadsföring, produktlanseringar och kundundersökningar – dvs hela marknadsföringsbiten som jag hade fått med mig från utbildningen.

Därefter jobbade jag som VD-assistent på en digital marknadsföringsbyrå, som växte väldigt snabbt under tiden jag var där. Jag gick då vidare inom företaget och jobbade både med marknadsföring och produktionsledning, något som jag snabbt märkte att jag trivdes väldigt bra med. Så småningom blev jag erbjuden den tjänsten jag har nu på Axis Communications.


Har du något tips när det gäller att söka jobb?

Försök att alltid vara aktiv under studentlivet för det är absolut kontakter som ger största chansen till jobb. Jag har i princip aldrig sökt ett jobb via annons, utan jag har alltid fått jobb genom kontakter. Att visa framfötterna och att du vill någonting är också viktigt. Dra nytta av att det är en bred utbildning och lyft fram olika delar beroende på vilket jobb du söker. Var också lite ödmjuk i början och samla på dig erfarenheter.


Varför valde du att läsa Service Management och tourism?

Jag ville gärna ha en universitetsexamen och jag tyckte att Service Management-programmet kändes som en väldigt bra mix av de olika sakerna jag var intresserad av; marknadsföring, ledarskap, organisationsutveckling och turism.


Kom du direkt från gymnasiet?

Nej, jag reste och jobbade först under två år. Det var bra att få lite erfarenhet innan universitetsutbildningen, för det blev lättare att ha givande diskussioner på föreläsningar och workshops då. Du hade liksom något att hänga upp allting på.


Vad var det viktigaste du lärde dig på utbildningen?

Det var att lära mig hur du lär dig saker. Det vill säga studieteknik, hur du fungerar som person och hur du processar stora mängder information på bästa möjliga sätt. Ibland är det inte viktigast exakt vilken utbildning du går utan att du går en utbildning.


Har du några tips till nya studenter på programmet?

Om du sköter studierna ordentligt så har du tid att jobba lite extra vid sidan av. Jag jobbade i butik varje helg under min studietid och engagerade mig också mycket i studentföreningarna. Jag lärde känna väldigt många människor, knöt värdefulla kontakter och jag lärde mig dessutom väldigt mycket.

Alexandra Wennheden

Namn: Alexandra Wennheden Alm

Befattning: Produktionsledare för webbteamet

Läste: Service Management, inriktning Tourism

Organisation: Axis Communications

Examensår: 2013

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen