Framtidsuttrycken i svenskans temporala system

Expressions for the Future in the Swedish Tense System

Popular Abstract in Swedish

De svenska framtidsuttrycken (futuralt presens, futuralt skola och futuralt komma) är alla kontextuellt betingade användningar av uttryck som också har andra funktioner. Syftet med min avhandling är att beskriva vilka kontextvillkor som måste vara uppfyllda för att de tre uttrycken ska fungera som framtidsuttryck. I den modell över svenskans temporala system som presenteras hänförs den temporala information som en finit sats kan förmedla till någon av följande kategorier: tempussuffixen (dvs. presens eller preteritum); den inom- eller utomspråkliga kontexten; hjälpverb som bär en lexikal information om den temporala relationen mellan det överordnade och det underordnade verbet. En bärande tanke är att hjälpverbens bidrag till satsens samlade temporala betydelse inte är oföränderligt utan kan variera dels beroende på kontexten, dels över tid. Detta gör att ett och samma hjälpverb i vissa fall kan ha ett mera fylligt semantiskt innehåll, i andra fall en mera renodlat temporal betydelse.

Lundastudier i nordisk språkvetenskap. Serie A

Volym

Doktorsavhandling

Lund University Press