Retorisk analys och Nya testamentet. En kort presentation

Summary, in Swedish

Genom bevarade handböcker och skrifter vet vi idag mycket om tal och talutbildning i antiken. Denna kunskap kan vi idag använda som analysredskap. Jag beskriver i denna korta översikt de mest elementära dragen i antik retorik och ger exempel på hur den bidrar till tolkningen av NT. Den retoriska textanalysen hjälper så

* att se argumentationsflödet i texten

* att upptäcka textens funktion

* att spåra författarens syfte

* att rekonstruera den situation och de problem som gav upphov till texten i fråga

* att fastställa det budskap författaren en gång ville förmedla till sina hörare/läsare.

Sidor

Svensk Teologisk Kvartalskrift