Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Effekter av LTHs pedagogikutvecklingsaktiviteter på LTH-lärarnas undervisning

Författare

Summary, in Swedish

Vi har studerat hur omfattningen av den kursansvariga lärarens behörighetsgivande pedagogikutbildning (BHU) samvarierar med studenternas bedömningar av den pedagogiska kvalitén på kurser uttryckt genom kursutvärderingarnas data från Course Experience Questionnaire (CEQ). Vi har även studerat hur CEQ-resultaten ser ut beroende på ifall den kursansvariga läraren har graden Excellent Teaching Practitioner (ETP) eller ej. Vår studie tyder på en oklar relation mellan kursansvariga lärares omfattning av BHU och utfallet i CEQ-resultat. Kurser där den ansvariga läraren har ETP når i medel något bättre CEQ-resultat än kurser där den ansvariga läraren inte har ETP. I papret diskuteras kort möjligheter till djupare och kompletterande studier av området.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings från LTHs 8:e pedagogiska inspirationskonferens

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Nyckelord

  • BHU
  • CEQ
  • ETP

Conference name

LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014

Conference date

2014-12-17 - 2014-12-17

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published