Om språkets och bildens betydelse i TV-reklam
Författare
Summary, in Swedish
Med utgångspunkt för tre forskningsområden: semiotik, pragmatik och kognition, har det gjorts ett försök i att belysa om språket och bilden har skilda roller i den moderna TV-reklamen. Ett noga urval av dagens TV-reklamfilmer användes som underlag för den empiriska undersökningen undersökningen. För att besvara syftet och frågeställningarna testades reklamfilmerna ur två kognitiva aspekter: kognition och affekt. Resultatet som framkom i undersökningen ligger som grund för en diskussion huruvida det går att tala om skilda roller för språket och bilden.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2004
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 915 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för magisterexamen (Ett år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- TV-reklam
- Text och bild
- Reklambild
- Bildsemiotik
- Reklamspråk
- Textsemiotik
- Intermedialitet
- Linguistics
- Allmän språkvetenskap/Lingvistik
- Applied linguistics, foreign languages teaching, sociolinguistics
- Tillämpad lingvistik, undervisning i främmande språk, sociolingvistik
Handledare
- Jordan Zlatev