Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus

Författare

  • Lotta Jacobsson
  • Marie Bengtsson

Summary, in Swedish

Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Business and Economics

Nyckelord

  • Attityd
  • Självuppfattning
  • Ideal
  • Genus
  • Reklam
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Handledare

  • Roland Knutsson
  • Björn Carlsson