Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus
Författare
Summary, in Swedish
Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 234 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för magisterexamen (Ett år)
Ämne
- Business and Economics
Nyckelord
- Attityd
- Självuppfattning
- Ideal
- Genus
- Reklam
- Management of enterprises
- Företagsledning, management
Handledare
- Roland Knutsson
- Björn Carlsson