Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ja, till storslagna bröllop! : en kvalitativ innehållsanalys av fyra svenska bröllopstidningar

Författare

  • Elin Sigudardottir

Summary, in Swedish

Denna uppsats har sin bakgrund i författarens nyfikenhet angående bröllopstidningar och deras innehåll. Syftet är att undersöka den värld som tidningarna skildrar. Vad är det för bild som visas av bröllop och äktenskap? Finns det människor som tjänar på att två individer ingår i äktenskap? Är bröllopet och dess planering en kvinnosyssla? Uppsatsen bygger på en kvalitativ innehållsanalys av fyra svenska bröllopstidningar från år 2002. Först diskuteras det vita bröllopets symbolik. Därefter följer en diskussion om den feministiska kritiken av äktenskapet. Sedan redovisas svenska bröllopstraditioner. Bröllopets ekonomiska sida diskuteras. Innehållsanalys som metod diskuteras och slutligen redovisas resultatet av analysen. Analysen visar att bröllopstidningarna visar upp en bild av en helt problemfri fantasivärld för det blivande brudparet. Det finns människor i Sverige som tjänar pengar på att två individer bestämmer sig för stort bröllop. Bröllopet och dess planering är i högsta grad en kvinnosyssla.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2002

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • Sociology
  • Sociologi

Handledare

  • Anna-Lisa Lindén