Universell grammatik och vuxna andraspråksinlärare
Författare
Summary, in Swedish
Denna uppsats ger en redogörelse för den forskning som stödjer ståndpunkten att UG inte är tillgänglig eller relevant när man lär sig ett andraspråk i vuxenålder. Uppsatsens teoretiska underlag grundas på the no-access view, som argumenterar att UG inte alls är tillgänglig för den vuxne L2-inläraren. I uppsatsens andra del förklaras UG och dess centrala koncept (poverty of the stimulus, principer och parametrar). The no-access view och the critical period period hypothesis sammanfattas också för att senare diskuteras i förhållande till UG och vuxna L2-inlärare i uppsatsens tredje del. Uppsatsens tredje del diskuterar alla de 4 förutnämnda koncepten (poverty of the stimulus, principer, parametrar och the critical period hypothesis) utifrån the no-access view’s teoretiska ståndpunkt. Diskussionens resultat visar att det finns substantiellt bevis och starka teoretiska iakttagelser som styrker the no-access view’s validitet.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2009
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 277 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- Universell grammatik
- UG
- The no-access view
- SLA
- Andraspråksinlärning
Handledare
- Marit Julien (Docent,Nordiska språk)