Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den japanska bloggenerationen och genusbestämt språk

Den datorförmedlade kommunikationens inflytande på traditionella normer

Författare

  • Erika Andersson

Summary, in Swedish

Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur japanska ungdomar födda under Heiseiperioden
förhåller sig till den traditionella japanska genusspråksnormen då de skriver blogg. Målet är
att finna en möjlig förändring i manligt och kvinnligt språk bland nutida ungdomar. 32
blogginlägg har undersökts, varav hälften med manliga och hälften med kvinnliga skribenter.
Undersökningen har genomförts baserat på tre fastställda kategorier: satsfinala partiklar,
pronomen och artigt språk och ordval.
Resultatet visar bland annat att genusspråksnormen inte följs i blogginlägg. Till exempel
använder de kvinnliga skribenterna manliga lexikala enheter, och man kan även finna
kvinnliga inslag bland de manliga skribenterna. En skillnad i pronomenanvändning är tydlig
mellan könen, dock är den inte baserad på genusspråksnormen.
En tänkbar slutsats är att genusspråket i nuläget genomgår en successiv förändring. Att
skillnaden mellan manligt och kvinnligt språk krymper kan även bero på att vi i nutid lever
under liknande omständigheter och män och kvinnor är mer jämlika. Dock kan den
datorförmedlade kommunikationen ge ungdomarna en större frihet att uttrycka sig, och
språket kanske inte ter sig likadant på Internet som i verkliga livet.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • internet
  • japanska
  • japanese
  • sociolingvistik
  • Blog
  • blogg
  • manligt och kvinnligt språk

Handledare

  • Lars Larm