Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

L2-inlärarnas attityder och mål

En undersökning om elever som läser svenska för invandrare

Författare

  • Krisztina Balogh

Summary, in Swedish

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka attityder vuxna som läser svenska som andraspråk har till sin svenskinlärning och om de kan redovisa motiv för sin egen inlärning. Jag ville även se om det finns en koppling mellan motivation och studieresultat och om dessa har samband med utbildningsbakgrund. Metoden är en enkätundersökning med öppna och slutna frågor som analyseras både kvalitativt och kvantitativt. Slutsatsen är att alla grupper kan redovisa motiv för sin inlärning men det finns skillnader vad som gäller typen av motivation. De högutbildades svar tyder på integrativ motivation medan de lågutbildades svar är mer typiska för instrumentell motivation.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • motivation
  • mål
  • sfi
  • språksociologi
  • attityder
  • L2-inlärning
  • utbildningsbakgrund

Handledare

  • Marit Julien (Universitetslektor)